Jumaat, Julai 24, 2009

DG Family Plan - Gabungan pasca bayar & prabayar

Penyedia perkhidmatan telekomunikasi terkemuka tempatan, DiGi Telecommunications Sdn Bhd (DiGi) hari ini memperkenalkan DG Family Plan iaitu pelan pasca bayar anjal yang membenarkan pelanggan menambah enam lagi nombor di bawahnya termasuk tiga nombor prabayar.

Ketua Bahagian Produk dan Pemasaran Segmen, DiGi, Albern Murthy, berkata DiGi menjadi yang pertama menawarkan nilai proposi komprehensif yang mementingkan kekeluargaan.

"Semua ahli di dalam akaun pelan ini bakal menikmati panggilan percuma tanpa had, malah SMS dan MMS juga percuma di antara ahli tidak kira di mana mereka berada di Malaysia ini dan pada bila-bila masa," katanya pada majlis pelancaran di Shah Alam minggu lalu.

Jika nombor tambahan itu adalah pasca bayar, maka pelanggan hanya perlu membayar komitmen bulanan sebanyak RM30, dan sekiranya mereka memilih untuk talian prabayar, nilai kredit RM15 akan dimasukkan secara automatik setiap bulan.

Menurut Albern, kemudahan itu menjadi unsur kawalan penggunaan yang baik kepada keluarga, namun mereka bebas untuk menambah nilai menggunakan kaedah sedia ada iaitu dengan membeli kad tambah nilai atau secara online.

Pada masa sama, DiGi turut melancarkan pelan prabayar baru khusus untuk pelanggan yang banyak membuat panggilan dan menghantar SMS.

Pelanggan yang sudah menghantar SMS tempatan bernilai RM1 dalam tempoh sehari, akan menikmati kadar caj panggilan 12 sen seminit ke mana-mana rangkaian tidak kira di mana saja di negara ini, pada hari yang sama.

Kadar caj itu adalah tiga kali lebih murah berbanding caj biasa iaitu 36 sen seminit.

Mereka juga berpeluang menikmati kadar caj 1 sen untuk setiap SMS yang dihantar ke nombor DiGi dan caj capaian data 1 sen per kilobait dengan kadar caj maksimum hanya RM5 sehari.

- HARIAN METRO

Apa ada pada monitor?

Apabila menyentuh mengenai dunia komputer peribadi (PC) pengguna, masyarakat sering kali mengaitkannya dengan unit pemprosesan komputer (CPU), sistem operasi atau jenis pemprosesannya yang memberi nyawa ketika menghidupkan komputer.

Ibarat aur dengan tebing, komputer tidak lengkap tanpa paparan monitor yang memainkan peranan penting menjelaskan imej yang ditafsir daripada kod nombor dibaca CPU menjadikan gambar terpampang pada skrin.

Membeli monitor bukan seperti membeli pemacu USB di kedai kerana ia memerlukan pemerhatian daripada pelbagai aspek yang menjurus kepada kualiti imej dibantu pemasangan kad grafik terbaik.

Kalau pengguna berjalan di gedung komputer di Plaza Low Yat, anda akan mendapati situasi apabila orang ramai tidak menitikberatkan pembelian monitor bertenaga tapi sebaliknya lebih risau kalau kekotak CPU tidak cantik.

Memang tidak salah berfikiran demikian dan terpulang kepada individu menilai keperluan semasa namun tidak harus meminggirkan 'kuasa' yang ada pada monitor.

Menurut bahasa komputer, monitor terletak di bawah kategori unit paparan visual yang berupaya memaparkan visual dijana pemprosesan grafik menerusi kad grafik.

Boleh dikatakan, peranti memaparkan imej terbabit mempunyai dua jenis spesies pada masa kini termasuk tiub sinar katod (CRT) dan pemapar cecair kristal (LCD) yang berlegar di pasaran.

Selain itu, dunia perkomputeran turut mengklasfikasikan monitor kepada empat jenis iaitu monokrom, warna, segerak berbilang dan paparan kecerahan elektro (ELD).

Mutu monitor tergantung kepada beberapa faktor terutama bilangan piksel yang dipaparkan oleh skrinnya kerana lebih banyak pikselnya, lebih tajam teks dan grafik yang dicetuskan.

Pada awalnya semua monitor tergolong dari jenis CRT sama seperti yang dilihat menerusi tiub televisyen namun kini populariti monitor jenis LCD kian mendapat perhatian dan bakal menggantikan CRT secara perlahan-lahan.

Semestinya monitor LCD lebih mencuri perhatian apatah lagi ia mampu ditempatkan pada ruang yang terhad, lebih ringan serta menjimatkan bil elektrik berbanding monitor terdahulu.

Paparan PC terawal menggunakan monitor monokrom digunakan untuk memproses imej perkataan saja yang digunakan sistem perkomputeran terdahulu pada 1970-an sebelum IBM memperkenalkan sistem lain pada 1981.

Sistem paparan Penyesuai Grafik Warna (CGA) pada tahun itu berjaya memperkenalkan empat warna dengan meleraikan piksel kepada 320 secara mendatar dan 200 menegak (320 x 200).

Teknik peleraian CGA sudah cukup untuk kegunaan permainan komputer mudah seperti permainan 'solitaire' namun ia tidak mampu memproses perkataan, aplikasi dan penggunaan grafik mudah.

Pada tahun 1984, IBM memperkenalkan sistem paparan Penyesuai Grafik Tertingkat (EGA) yang dapat memberikan sehingga 16 warna berlainan dan peleraian sehingga 640 x 350.

Secara tidak langsung, ia memperbaiki kualiti berbanding paparan lebih awal selain memungkinkan pembacaan teks yang lebih mudah.

Sungguhpun begitu, EGA tidak memberikan peleraian imej mencukupi untuk kegunaan bertahap tinggi seperti reka bentuk grafik.

Yang menariknya, mod EGA masih boleh didapati untuk pemprosesan lama dan PC pada kediaman lama.

Sementara itu, pada tahun 1987, IBM memperkenalkan sistem paparan Susunan Grafik Video (VGA).

Sistem terbabit masih digunakan sehingga sekarang dan dijadikan piawaian minimum yang dapat diterima untuk PC dengan peleraian maksimum bergantung kepada bilangan warna dipaparkan.

Pengguna boleh memilih antara enam belas warna pada 640 x 480, ataupun 256 warna pada 320 x 200.

Menjelang tahun 1990, sekali lagi IBM melangkah untuk mengumumkan sistem paparan Susunan Grafik Terluas (XGA) sebelum mengetengahkan versi berikutnya, iaitu XGS-2 yang memberikan peleraian 800 x 600 piksel dalam warna yang benar (16 juta warna).

Ia juga mampu membuat peleraian 1024 x 768 dalam 65,536 warna.

Kedua-dua tahap peleraian imej ini terus mendapat permintaan hebat di pasaran pada hari ini.

Persatuan Piawaian Elektronik Video (VESA) pula mengasaskan antaramuka pengaturcaraan piawaian untuk paparan Susunan Grafik Video Super (SVGA) yang digelarkan Sambungan BIOS VESA ("VESA BIOS Extension").

Lazimnya, paparan SVGA dapat mendukung palet sehingga 16 juta warna bergantung kepada jumlah memori video tersedia dalam sesuatu komputer yang akan mengehadkan bilangan warna dapat dipaparkan.

Spesifikasi peleraian imej berbeza-beza. Pada umumnya, lebih besar skrin Monitor SVGA, lebih banyak piksel dapat dipaparkan secara datar dan tegak.

Zaman moden turut melampiaskan 'peluhnya' kepada monitor ala baru menerusi Susunan Grafik Terluas Super (SXGA) dan Susunan Grafik Terluas Ultra (UXGA).

Kebiasaannya, istilah SXGA digunakan untuk merujuk kepada skrin yang mempunyai peleraian 1280 x 1024 manakala UXGA membawa pengertian kepada peleraian 1600 x 1200.

Manakala dua teknologi yang diperkenalkan pada monitor baru termasuk paparan berteknologi plasma dan diod sinar organik (OLED) yang mampu memberi keunggulan visual kepada pengguna.

Prestasi monitor banyak bergantung kepada faktor seperti:

1. Luminan

Ia diukur berdasarkan kandela setiap meter persegi yang mempamerkan kekuatan cahaya monitor.

2. Saiz skrin

Walaupun secara teorinya, saiz 10 inci cukup untuk memberi penglihatan kepada pengguna namun monitor turut menawarkan saiz sehingga 42 inci.

3. Nisbah Aspek

Beberapa nisbah aspek kini ditawarkan seperti 4:3 sehingga teknologi terkini iaitu 16:9 bergantung kepada jenis monitor.

4. Resolusi

Antara aspek penting termasuk resolusi paparan memberi makna jumlah piksel setiap dimensi yang boleh disiarkan.

5. 'Dot Pitch'

Ia adalah jarak antara piksel untuk warna sama dalam millimeter. Secara umumnya, lebih kecil jumlah dot pitch, lebih jelas imej dipaparkan.

6. Kadar 'Refresh'

Jumlah nombor dalam sesaat yang membuatkan paparan menjadi terang.

7. Masa tindak balas

Jumlah piksel dalam monitor yang berubah dengan pantas. Ia diukur berdasarkan millimeter. Lebih sedikit nombornya, lebih pantas nombor itu, lebih laju pergerakan imej dibawa.

8. Nisbah Kontras

Keseimbangan kecerahan antara putih dan hitam yang mampu dihasilkan monitor.

9. Penggunaan tenaga

Diukur berdasarkan 'watt'

10. Sudut pandangan

Ia memaparkan sudut pandangan paling jauh yang boleh dilihat berdasarkan darjah.

Acer antara pengeluar monitor paling unggul dengan puluhan produk yang menawarkan keunggulan rekaan dan teknologi malah ia turut memperkenalkan produk terbarunya iaitu Acer H235H dilengkapi beberapa teknologi.

Antaranya, teknologi Pengurusan e-Color yang menyesuaikan mod visual mengikut kehendak pengguna dengan nisbah kontras dinamik 100,000:1.

Kini, monitor menuju perubahan dunia digital apabila turut mengalami evolusi definisi tinggi apabila mula menyokong format HDMI yang dijangka digunapakai dalam lima tahun mendatang.

Harga monitor bagi monitor LCD mungkin bermula RM400 hingga RM2,000 manakala harga bagi HDMI masih tinggi namun demi kepuasan visual terbaik, pengguna perlu memilih produk berkualiti tinggi yang menjamin tahap inovasi canggih.

Walaupun memilih monitor tidak sesukar membuat penilaian terhadap produk dalaman CPU, pengguna masih perlu berhati-hati dalam memastikan pelaburan jangka panjang mampu membawa keuntungan.

Setakat ini, pengguna menyaksikan rekaan monitor berbentuk empat segi tepat namun tidak mustahil pada masa depan, ia boleh dipelbagaikan mengikut selera mata serta keperluan pengguna.

Selain itu, monitor kini berjaya dievolusikan agar ia mampu disentuh seperti dilihat melalui kajian Microsoft menjadikannya lebih dekat dengan naluri manusia yang menggantikan papan kekunci sedia ada.

Kita menunggu evolusi skrin sesentuh pada monitor mampu menghilangkan papan kekunci konvensional pada masa akan datang dan menggantikannya kepada papan kekunci maya yang lebih baik serta menjimatkan ruang.

- HARIAN METRO

Siapa juara sulung Oo La La?


Kehadiran rancangan yang berbentuk realiti TV sejak kebelakangan ini saling tidak ubah seperti cendawan yang tumbuh selepas hujan.

Selepas satu demi satu rancangan realiti TV menemui penghujungnya, muncul pula rancangan realiti TV yang lain.

Konsep rancangan realiti TV ini kebanyakannya sama iaitu matlamatnya mencari penghibur serba boleh atas bimbingan tenaga-tenaga pengajar di dalam rancangan itu.

Bagaimanapun, ada kelainan yang dapat disaksikan dalam rancangan realiti Oo La La terbitan TV9.

Oo La La diterbitkan dengan hasrat menjejaki bakat baru remaja dalam bidang nyanyian. Yang berbezanya ialah, para peserta dibimbing oleh salah seorang ahli keluarga mereka sendiri.

Malam esok bertempat di Sri Pentas 2, Plaza Alam Sentral, Shah Alam pada pukul 9.35 malam, TV9 akan menyiarkan secara langsung peringkat akhir Oo La La.

Malam kemuncak itu akan menyaksikan tiga peserta beradu nasib untuk merebut gelaran juara Oo La La yang pertama.

Mereka ialah Sha dengan bapa saudaranya, Aris Ariwatan, Emeer dengan ayahnya, Bakri Mamat dan Amira bersama ibunya, Alina Saad.

Sebelum ini seramai 10 pasangan telah dipilih dan daripada jumlah itu, enam pasangan terdiri daripadanya penyanyi terkenal tanah air.

Sementara empat pasangan lagi merupakan orang awam yang berbakat dalam bidang nyanyian.

Di kalangan enam artis itu ialah Andy Flop Poppy dan anaknya Megat Danial, Juliza Adzlizan bersama dua anak saudaranya, Ajreena dan Shakina, Neves dari kumpulan Pretty Ugly bersama Reen, Eddie Hamid dan Farah serta Aris Ariwatan dan Shahida.

Sementara empat lagi pasangan terdiri daripada Emeer dari MyStarz LG bersama bapanya Bakri, Afiq (Idola Kecil) bersama kakaknya Rini, Amira bersama ibunya Alina dan Dilla bergandingan dengan bapanya Yazid.

Menurut penerbit Oo La La, Azman Abdul Ghafar, pertandingan ini berbeza dengan pertandingan nyanyian lain kerana pertandingan ini menyuntik elemen kekeluargaan.

"Ia memaparkan bagaimana seorang ibu memberi tunjuk ajar dan galakan kepada anaknya, ketegasan seorang pakcik dan macam-macam lagi.

"Walaupun ini merupakan cubaan pertama, saya amat berpuas hati dengan sambutan daripada orang ramai dan Insya-Allah program ini akan diteruskan untuk musim yang kedua," ujarnya.

Tambah Azman, pada peringkat akhir malam esok, para penonton berpeluang menyaksikan setiap peserta mendendangkan tiga buah lagu iaitu secara solo, berduet dengan pasangan mereka serta berduet dengan artis-artis jemputan.

Tidak ketinggalan, penonton juga akan dihiburkan dengan persembahan juara-juara Mentor ketiga-tiga musim iaitu Pija, Fiq dan Black.

Di peringkat akhir ini, format pengiraan undi berdasarkan undian penonton melalui Sistem Pesanan Ringkas (SMS) sebanyak 50 peratus dan selebihnya pula daripada juri profesional yang telah dilantik untuk mengikuti perkembangan para peserta dari minggu ke minggu.

Format begini lebih memberi cabaran kepada peserta kerana 50 peratus undi penentu mereka adalah daripada juri profesional iaitu Atilia dan Azmeer.

Pertandingan Oo La La menawarkan hadiah wang tunai berjumlah RM30,000 kepada juara sementara tempat kedua akan membawa pulang wang tunai berjumlah RM20,000 dan tempat ketiga RM10,000.

Sha gentar dengan 'budak kecil'

Bagi salah seorang peserta Oo La La, Sha, 18, yang juga anak saudara penyanyi Aris Ariwatan, dia sangat gentar untuk berhadapan dengan pesaingnya.

Penuntut tahun kedua pengajian diploma dalam jurusan Seni Muzik, Universiti Teknologi Mara ini, dia harus bekerja keras untuk memastikan kejayaan berpihak padanya.

Sha atau nama sebenar Noor Shahida Jamaluddin biarpun lebih 'tua' daripada dua pesaingnya, Amira dan Emeer, namun itu bukan alasan kenapa dia boleh yakin untuk meraih juara.

"Walaupun mereka berdua lebih muda daripada Sha, tetapi kebolehan mereka tidak dapat dijangka.

"Sha tidak pernah memandang rendah kebolehan mereka kerana bagi Sha mereka semua amat berbakat. Malah Sha sentiasa berkongsi pengetahuan, tidak kira umur, sesuai dengan konsep kekeluargaan di dalam Oo La La," ujarnya yang akan menyanyikan lagu medley Nirmala, Kurik Kundi dan Dikir Puteri bagi persembahan solo pada final nanti.

Pada malam kemuncak itu juga, Sha akan berduet dengan Aris yang disapanya dengan panggilan Pak Uda dalam lagu Alhamdulillah. Sementara lagu pilihannya untuk berduet dengan artis popular Misha Omar pula ialah Cinta.

Emeer mahu terus diingati

Finalis lelaki tunggal Oo La La, Mohd Emeer Iskandar Mohamad Bakri, namanya mungkin tidak asing lagi bagi pengikut pertandingan-pertandingan nyanyian di sekitar Malaysia.

Emeer yang berusia 14 tahun pernah menjadi peserta lima terakhir di dalam rancangan Mystarz LG yang pertama. Malah dia juga merupakan finalis pertandingan Worldstar - Road To Hollywood 2009 baru-baru ini.

Untuk memastikan bakatnya terus diingati, bakat kecil dari Kuantan, Pahang ini mencuba nasib di dalam Oo La La bersama bapanya, Mohamad Bakri Mamat dan berjaya sehingga ke peringkat akhir.

"Emeer dan Papa memang meminati bidang nyanyian dan apabila TV9 mengiklan rancangan Oo La La ini, kami mencuba nasib dan Alhamdulillah layak sehingga ke peringkat akhir.

"Selain dapat menonjolkan bakat dalam bidang nyanyian, rancangan ini bagus kerana menggalakkan aktiviti kekeluargaan. Sebagai contoh saya dan Papa saling meluangkan masa kerana minat yang sama.

"Kalah atau menang tidak penting kerana yang pasti saya akan memberikan persembahan yang terbaik agar ianya diingati dan meninggalkan kesan kepada penonton," ujar penuntut Sekolah Menengah Kebangsaan Indera Mahkota 2, Kuantan ini lagi.

Emeer akan menyanyikan lagu solo Sampai Syurga manakala duet bersama dengan bapanya pula ialah lagu medley Syair Laila Majnun dan Gadis Melayu.

Emeer juga akan berduet bersama bekas vokalis Meet Uncle Hussin, Lan dalam lagu Patah Hati.

Amira menangis dimarahi emak

Antara ketiga-tiga peserta akhir ini, Amira Syahida Mohd Husin, 14 tahun, yang lebih mesra dipanggil Amira, mungkin tidak mempunyai pengalaman seperti yang lain.

Namun jangan sesekali ada yang memandang rendah kepada gadis ini kerana dia mahir bermain biola sambil menyanyi.

Ibunya, Alina Saad, yang turut mengiringinya di dalam Oo La La merupakan Pengarah Muzik Polis DiRaja Malaysia (PDRM) di Pulapol.

Menyertai Oo La La memberi peluang peluang pada Amira mempelajari teknik nyanyian yang betul daripada ibunya

"Saya pernah menangis kerana dimarahi oleh emak ketika latihan, maklumlah, emak pegawai Polis. Ada masa dia tegas.

"Namun emak juga cepat lembut dan akan meminta maaf pada saya kerana sebak melihat anaknya bersedih agaknya. Itulah kasih sayang seorang ibu," ujar anak kedua daripada tiga beradik yang berasal dari Sungai Buloh, Selangor ini.

Pada final Oo La La, Amira akan menyanyikan lagu Izinku Pergi. Pasangan anak beranak ini juga akan berduet menerusi lagu Lagu Jiwa Lagu Cinta manakala lagu pilihan untuk berduet dengan penyanyi Ezlynn ialah Just Dance.

- UTUSAN

Keputusan terbaik PPSMI

Rakyat lega dengan keputusan kerajaan memansuhkan Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam bahasa Inggeris (PPSMI) berkuat kuasa 2012.

Malah, isu yang menjadi pendebatan sejak enam tahun lalu terurai apabila Sekolah Jenis Kebangsaan (SJK) Cina dan Tamil melaksanakan pembelajaran itu dalam bahasa ibunda masing-masing.

PPSMI akan digantikan dengan dasar Memartabatkan Bahasa Malaysia (MBM) dan Memperkasakan Bahasa Inggeris (MBI).

MBM dan MBI akan dilaksanakan kepada murid tahun satu dan tahun empat serta pelajar tingkatan satu dan tingkatan empat pada 2012.

Sasterawan Negara, Datuk A Samad Said menyokong pengumuman Timbalan Perdana Menteri dan Menteri Pelajaran, Tan Sri Muhyiddin Yassin memansuhkan PPSMI.

Beliau berkata, pemansuhan itu perlu dilaksanakan segera dan jangan menungggu beberapa tahun lagi.

“Saya gembira jika pemansuhan itu dapat dilaksanakan tahun depan.

“Mungkin kerajaan ada alasan sendiri, tetapi tidak perlu menunggu sehingga 2012,” katanya.

A Samad memuji langkah kerajaan mahu memartabatkan bahasa Malaysia terutama di kalangan anak muda dan meminta pertubuhan seperti Gabungan Persatuan Penulis Nasional Malaysia (Gapena) melakukan usaha itu.

Pensyarah di Fakulti Bahasa Moden dan Komunikasi, Universiti Putra Malaysia (UPM), Dr Lim Swee Tin, berkata kerajaan memang mahu memansuhkan PPSMI secepat mungkin, tetapi banyak faktor yang perlu diambil kira.

Menurutnya, perubahan dasar pendidikan memberi kesan kepada banyak pihak terutama pelajar, justeru ia harus diteliti bagi mengelak kesan negatif.

“Sesuatu keputusan tidak boleh dilakukan secara terburu-buru, malah Kementerian Pelajaran mengkaji dan mengambil masa lama sebelum membuat keputusan.

“Keputusan memansuhkan PPSMI itu sangat adil kepada semua pihak dan ia patut diterima dengan hati terbuka,” katanya.

Beliau yang 38 tahun menjadi pendidik dan berpengalaman mengajar subjek Matematik selama 20 tahun mengakui bahasa Inggeris penting sebagai bahasa ilmu dan sebagai jaminan masa depan mereka.

“Sejak dulu, kita berpendapat tanpa penguasaan bahasa Inggeris, kita tidak akan maju.

“Tetapi dengan kehebatan bahasa Melayu, kita mampu melahirkan generasi muda berkebolehan,” katanya.

Sementara itu, Pengarah Urusan Institut Terjemahan Negara Malaysia (ITNM), Mohd Khair Ngadiron, berkata keputusan kerajaan memansuhkan PPSMI memang tepat.

Ini kerana, katanya, pada 2012, buku tambahan untuk Sains dan Matematik dalam bahasa Malaysia adalah mencukupi.

“Dengan keputusan itu, kami boleh bersedia dan meminta pendapat Kementerian Pelajaran berhubung buku yang boleh diterjemah untuk kedua-dua subjek itu.

“Penterjemahan buku Sains dan Matematik daripada bahasa Inggeris kepada bahasa Malaysia juga lebih tersusun dan memenuhi aspirasi masyarakat dan selera pelajar,” katanya.

>Info
> PPSMI dilaksanakan pada 2003 dan mendapat bantahan pelbagai pihak terutama pejuang bahasa yang mahu dasar itu dikaji semula.

> Selepas enam tahun menjadi pendebatan, kerajaan ber setuju memansuhkan pada 2012.

> Keputusan pemansuhan itu juga adalah berdasarkan kepada beberapa perkara:

> Hanya sebahagian kecil guru menggunakan bahasa Ing geris sepenuhnya dalam pengajaran dan pembelajaran Sains dan Matematik.

>Pemantauan kementerian mendapati Laporan Trends in Mathematics and Sciences Study 2007 juga menyatakan kedudukan murid Malaysia dalam subjek Sains merosot daripada tangga ke-20 pada 2003 ke-21 pada 2007.

> Bagi subjek Matematik pula, laporan sama menyatakan kedudukan murid Malaysia merosot daripada tangga ke-10 pada 2003 kepada ke-20 pada 2007.

> Kajian universiti tempatan pula mendapati tahap pe ningkatan penguasaan bahasa Inggeris murid adalah di tahap nominal, iaitu tidak melebihi tiga peratus sepanjang pe laksanaan PPSMI yang bermula sejak 2003.

Berikut antara kelemahan PPSMI:

> Peratusan murid yang mendapat gred A, B dan C bagi mata pelajaran Sains dalam UPSR 2008 merosot daripada 85.1 peratus kepada 82.5 peratus bagi sekolah bandar dan daripada 83.2 peratus kepada 79.7 peratus sekolah luar bandar.

> Peratusan murid yang mendapat gred A, B dan C bagi mata pelajaran Sains dalam UPSR 2008 untuk subjek Matematik bagi murid bandar merosot daripada 84.8 peratus kepada 80.9 peratus, luar bandar merosot daripada
80.9 peratus kepada 77 peratus.

> Peratusan penggunaan bahasa Inggeris adalah antara 53 hingga 58 peratus daripada keseluruhan masa yang di peruntukkan bagi subjek Sains dan Matematik.

> Hanya sebahagian guru Matematik dan Sains di sekolah menengah dan rendah yang mengambil ujian Penilaian Tahap Profisiensi bahasa Inggeris pada 2008 mencapai tahap pro fisiensi.

> Jurang pencapaian antara sekolah bandar dan luar bandar dalam subjek Sains dan Matematik semakin melebar.

- HARIAN METRO

Kelebihan & peristiwa penting Syaaban

Hari ini merupakan hari kedua bulan Syaaban dan kedatangan bulan kelapan dalam takwim Islam itu amat dinanti-nantikan, khususnya golongan 'abidin' kerana ia sebagai petanda bahawa Ramadan al-Mubarak semakin hampir.

Dari segi bahasa, Syaaban membawa maksud berpecah-pecah atau berpuak- puak dan perkataan itu terbit daripada budaya hidup masyarakat Quraisy yang terpaksa berpecah kepada beberapa kumpulan untuk mencari sumber air di padang pasir.

Pendapat lain pula mengatakan, Syaaban adalah tanda pemisah antara bulan Rejab dan Ramadan.

Rasulullah SAW pada bulan Syaaban telah memperbanyakkan puasa hingga diriwayatkan, baginda berpuasa sebahagian besar pada bulan tersebut.

Seperti mana maksud satu hadis daripada Aisyah r.a katanya: Rasulullah SAW sering berpuasa sehingga kami mengira bahawa baginda akan berpuasa seterusnya dan baginda sering berbuka sehingga kami mengira beliau akan berbuka terus. Dan aku tidak pernah melihat baginda berpuasa terus sebulan penuh kecuali pada bulan Ramadan. Dan aku juga tidak pernah melihat baginda berpuasa sunat dalam sebulan yang lebih banyak daripada puasanya di bulan Syaaban. (riwayat al-Bukhari).

Berdasarkan maksud hadis tersebut, jelas Rasulullah telah memperbanyakkan ibadat puasa pada bulan Syaaban berbanding bulan-bulan lain sebelum baginda berpuasa penuh pada bulan Ramadan.

Tidak dinafikan usaha untuk menggandakan amal ibadat tidak seharusnya ditumpukan pada bulan-bulan tertentu tetapi ibadat yang dikerjakan oleh Rasulullah ini wajar diikuti kerana pasti ia mempunyai banyak kelebihan.

Siapa lagi yang harus mendukung sunnah Rasulullah jika bukan kita sebagai umat Nabi Muhammad.

Selain digalakkan berpuasa sunat, kita juga digalakkan memperbanyak bersedekah, membaca al-Quran, bermunajat, berdoa, berzikir, qiamullail dan membaca selawat ke atas junjungan Rasulullah.

Sementara itu terdapat satu peristiwa besar dan paling bersejarah berlaku pada bulan Syaaban iaitu pertukaran arah kiblat daripada Masjid al-Aqsa di Baitulmuqaddis ke Kaabah di Masjidilharam.

Peristiwa pertukaran kiblat itu berlaku di dalam masjid Qiblatain di Madinah iaitu ketika Rasulullah serta para sahabat sedang menunaikan solat Asar.

Peristiwa tersebut berlaku pada tahun kedua Hijrah, dalam bulan Syaaban.

Ia telah dirakamkan oleh Allah di dalam kitab suci al-Quran al-Karim pada ayat 144 surah al-Baqarah yang bermaksud: Kerap kali kami melihat engkau (wahai Muhammad) berulang-ulang menadah ke langit, maka kami benarkan engkau berpaling mengadap kiblat yang engkau sukai, oleh itu palingkanlah muka ke arah Al-Masjidil Haram (tempat letaknya Kaabah) dan di mana sahaja kamu berada, maka hadapkanlah mukamu ke arahnya. Dan sesungguhnya orang-orang (Yahudi dan Nasrani) yang telah diberikan kitab, mereka mengetahui bahawa perkara (berkiblat ke Kaabah) itu adalah perintah yang benar daripada Tuhan mereka, dan Allah SWT tidak sekali-kali lalai akan apa yang mereka lakukan.

Perubahan arah kiblat itu juga adalah satu tamparan cukup hebat kepada kaum Yahudi yang selama ini berbangga dengan kiblat mereka iaitu Baitulmuqaddis hingga mencemuh dan mengejek umat Islam kerana terpaksa bergantung dan mengikut mereka walaupun dalam menentukan arah solat pada ketika itu.

- UTUSAN

e-dagang di sisi Islam

Dr Abdul Salam Muhammad Shukri
Penolong Profesor Kulliyah Ilmu Wahyu dan Sains Kemanusiaan,
Universiti Islam Antarabangsa Malaysia

SOALAN

Saya menyertai perniagaan e-dagang. Apakah hukumnya jika mendapat wang melalui kaedah terbabit kerana ia mudah manakala usaha pula sedikit?

ANAS,
Melaka

JAWAPAN

E-dagang (yang juga dikenali dengan istilah dotcom) adalah satu kaedah transaksi elektronik maya tanpa sempadan jarak atau waktu membabitkan perniagaan barangan atau per khidmatan.

Enam sektor perniagaan yang utama ialah pengiklanan, pendidikan, kewangan, bidang profesional, peruncitan dan pelancongan.

Contohnya, amazon.com menjual buku menerusi laman web.

E-dagang adalah satu daripada cara perdagangan yang sangat berpotensi besar untuk dikembangkan dengan adanya kemudahan teknologi maklumat dan komunikasi.

Anda boleh mendapatkan pengetahuan lebih lanjut melalui tulisan Nik Zafri Abdul Majid di www.geocities.com/ni kzafri/e-environ.htm.

Islam membenarkan sebarang bentuk perniagaan sama ada secara nyata atau maya apabila perniagaan menepati rukun dan syarat jual beli dalam Islam.

Ia meliputi akad atau kontrak jualan (tawaran dan pe nerimaan), subjek akad atau barangan jualan serta pihak yang berakad.

Secara umumnya, asas penting dalam sesuatu akad atau kontrak ialah adanya tawaran dan penerimaan.

Barangan jualan pula mestilah sesuatu yang tidak ber canggah dengan kehendak akad dan mengikut hukum syarak, bendanya ada sewaktu akad dan boleh diserahkan pada waktu ditetapkan.

Pihak yang berakad iaitu antara penjual dan pembeli perlu ada kelayakan serta kuasa untuk melakukan akad (untuk lebih lanjut lihat, Faizah Hj Ismail, 2000).

Memandangkan tujuan e-dagang untuk memudahkan uru san jual beli dengan adanya kemudahan elektronik, tidak timbul persoalan mendapat duit dengan cara mudah. Semua teknologi dicipta bagi memudahkan masyarakat mendapat barangan dan perkhidmatan secara cepat tanpa mengha biskan banyak masa dan tenaga.

Bagaimanapun, anda juga dinasihati perlu berhati-hati supaya tidak terbabit dengan skim cepat kaya yang juga menggunakan kemudahan teknologi terkini.

- HARIAN METRO

Amaran tahap perpaduan

Hidup dalam lingkungan masyarakat majmuk memerlukan persefahaman dan tolak ansur yang tinggi. Itulah yang menjadi pegangan Malaysia sejak sekian lama.

Perpaduan menjadi asas utama kepada usaha membangunkan negara. Tanpanya, negara akan kucar-kacir dan natijahnya, usaha pembangunan akan terbantut walaupun tidak musnah sama sekali.

Bagaimanapun sejak akhir-akhir ini terdapat pelbagai insiden yang mencetuskan perasaan tidak harmoni di kalangan rakyat. Keadaan ini membimbangkan kerana jika tidak dibendung, ia boleh menjurus kepada perpecahan dan ketegangan yang boleh memudaratkan negara.

Menyentuh isu perpaduan, Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Tan Sri Dr. Koh Tsu Koon berkata, beliau percaya elemen itu masih kukuh menjadi asas kepada keharmonian rakyat pelbagai kaum dan agama di negara ini.

Kata beliau, sekiranya ada perkara yang mencetuskan ketidakharmonian atau perasaan tidak selesa di antara kaum, ia boleh diatasi dengan semangat kerjasama, tolak ansur dan persefahaman.

Menteri yang bertanggungjawab dalam Hal Ehwal Perpaduan dan Pengurusan Prestasi ini berpandangan, keharmonian dan perpaduan di kalangan rakyat masih dalam keadaan baik dan terkawal. Kata beliau, sekiranya ada pertikaian atau perselisihan, ia mungkin sudah menjadi adat dalam masyarakat.

"Dalam apa juga perhubungan manusia, ada ketikanya akan timbul perbezaan pendapat dan berlaku pertikaian. Perkara itu juga terjadi dalam hubungan adik beradik dan suami isteri. Apatah lagi dalam kehidupan masyarakat majmuk seperti di Malaysia.

"Rakyat kita berbilang kaum, agama, budaya dan bahasa. Sudah pasti akan wujud perbezaan sesekali. Tetapi berbanding negara majmuk lain, Malaysia mengamalkan perkongsian rakyat dalam semua perkara. Di situlah terletaknya keunikan kita,'' tegas beliau.

Tsu Koon yang turut bertanggungjawab ke atas Jabatan Perpaduan Negara dan Integrasi Nasional (JPNIN) itu berkata, beliau sangat yakin perpaduan dan kerjasama erat wujud secara meluas di kalangan rakyat.

Cuma katanya, perpaduan dan kerjasama antara kaum bukanlah suatu perkara luar biasa yang boleh menjadi tajuk berita atau topik hangat perbincangan.

Menurut beliau, setiap hari terlalu banyak perlakuan yang mencerminkan perpaduan antara kaum dan agama berlaku di negara ini tetapi ia tidak mendapat perhatian berbanding sekiranya tercetus sesuatu insiden 'luar biasa'.

"Apabila tercetus insiden yang mencerminkan ketidakharmonian, maka ia menjadi perbincangan dan mendapat reaksi daripada semua pihak,'' tegasnya.

Sehubungan itu, beliau berharap mana-mana pihak, tidak kira ahli politik atau individu, akan bersikap lebih berhati-hati semasa mengeluarkan sesuatu kenyataan bagi mengelakkan ia menjadi isu yang boleh menjejaskan keharmonian hubungan dan perpaduan antara kaum dan agama.

"Jangan jadikan isu perkauman sebagai modal politik. Itulah harapan saya. Ahli-ahli politik juga perlu sedar bahawa menyemarakkan isu perkauman tidak menguntungkan sesiapa.

"Setiap ahli politik memerlukan sokongan kaum lain terutama sewaktu pilihan raya. Jangan korbankan sokongan mana-mana kaum. Kita perlu berhati-hati,'' ujarnya ketika menyuarakan rasa hati.

Menyedari kepentingan perpaduan antara kaum dan agama selain keburukan yang bakal tercetus sekiranya isu perpaduan tidak diberi perhatian, JPNIN kini mengorak langkah untuk membentuk satu sistem bagi memberi amaran berhubung tahap perpaduan di kalangan rakyat.

Menurut Tsu Koon, perkara itu baru di peringkat perbincangan dan ia melibatkan beberapa ahli akademik dari Universiti Kebangsaan Malaysia. Katanya, JPNIN komited dengan usaha membangunkan sistem amaran awal mengenai tahap perpaduan antara kaum dan agama tersebut.

"Kita mahu gubal satu sistem pengukuran dan pemantauan. Saya percaya ini elok dilaksanakan kerana kita boleh mendapat maklum balas lebih tepat dan cepat menerusinya.

"Setakat ini ukuran mengenai tahap perpaduan yang kita jadikan pegangan ialah berdasarkan laporan polis melibatkan kes pertikaian atau pergaduhan antara kaum,'' jelas Tsu Koon.

Menteri ini berkata, pergaduhan atau perselisihan membabitkan kaum menurun sedikit pada tahun lalu berbanding 2007.

Menurut beliau, kebanyakan kes tercetus akibat masalah peribadi misalnya kemalangan jalan raya. Puncanya bukan perkauman tetapi bertukar menjadi isu perkauman apabila perselisihan tidak dapat diselesaikan. Dalam setahun terdapat kira-kira 1,500 kes melibatkan perselisihan antara kaum di negara ini.

"Jumlah itu memang tidak banyak kalau dibahagi ikut negeri dan ikut bulan atau dilihat daripada perspektif menyeluruh. Tetapi bila melibatkan antara etnik, ia dianggap luar biasa kerana ada potensi boleh merebak menjadi lebih serius.

"Kita mesti berjaga-jaga tetapi janganlah apabila tercetus sesuatu insiden, kita kata sudah tiada perpaduan. Saya yakin kita masih boleh atasi semua permasalahan berkaitan perpaduan antara kaum dan agama ini,'' jelasnya lagi.

Sehubungan itu katanya, usaha mewujudkan satu sistem amaran awal itu diyakini boleh mengukur dan memantau keadaan atau situasi perpaduan di dalam negara

Katanya, walaupun agak sukar untuk mengukur tahap perpaduan tersebut, namun pengwujudan sistem itu diharap akan sedikit sebanyak membantu kerajaan mengawal keadaan.

"Menerusi sistem itu kita harap akan membolehkan kita mengesan lebih awal jika wujud sesuatu ketegangan melibatkan kaum atau agama di sesuatu tempat.

"Misalnya seperti yang berlaku di Kampung Medan. Selepas tercetus insiden di kampung itu, ada suara-suara yang menyatakan bahawa telah nampak tanda-tanda ketegangan sebelum itu. Jadi kita mahu kesan tanda-tanda ini lebih awal dan cuba kawal daripada merebak,'' kata beliau.

Beliau yang optimis dengan keberkesanan sistem yang sedang dirangka itu berkata, kerajaan atau pihak berkuasa boleh mendapat maklum balas segera apabila ada sesuatu kejadian.

"Jika terdapat tanda -tanda yang menunjukkan berlaku perselisihan, kita boleh masuk dengan cepat untuk meredakannya dan cari punca kenapa perselisihan itu tercetus,'' terangnya.

Kata Tsu Koon, ketegangan itu mungkin tercetus kerana ada isu yang belum selesai tetapi sebenarnya boleh diselesaikan sekiranya langkah awal dan segera diambil apabila punca sesuatu perselisihan itu dikenal pasti.

Katanya, masalah kecil dan dianggap remeh-temeh membabitkan perselisihan antara kaum sebenarnya perlu diselesaikan segera bagi mengelakkan ia bertambah buruk.

"Usaha mewujudkan sistem seumpama itu kini menjadi cabaran kepada JPNIN. Namun kami komited untuk menjayakannya. Sekiranya menjadi kenyataan, ia akan melibatkan banyak pihak termasuk polis dan persatuan penduduk.

"Bagaimanapun, kita kena tingkat kesedaran dan licinkan sistem laporan dan maklum balas supaya tindakan mencegah akan diambil dengan lebih cepat,'' tegasnya lagi.

Tsu Koon mengibaratkan sistem amaran awal tahap perpaduan antara kaum dan agama itu sama seperti sistem lampu amaran trafik atau termometer. Apa pun, sistem itu diharap dapat menjana usaha mengeratkan perpaduan kaum di negara ini.

- UTUSAN

Ayu Raudah & Fizz memang ada keserasian dalam Nur Kasih


Bagi pelakon yang semakin meningkat naik, Ayu Raudhah, 24, dan Fizz Fairuz, 29, gandingan dalam beberapa drama televisyen tempatan bukan pertama kali. Sukar untuk menafikan penampilan dua pelakon berbakat ini.

Justeru tidak hairanlah mengapa mereka tidak perlu mengambil masa yang lama untuk membentuk keserasian ketika membawakan watak dalam setiap drama yang dijayakan.

Adik kepada pelakon terkenal Rozita Che Wan ini sememangnya cukup dekat dengan watak 'putih' yang dilihat sesuai dengan paras wajah dan penampilannya sebagai gadis lemah lembut selain penampilan dengan watak bertudung.

Namun sebagai pelakon, tidak lengkap sekiranya tidak mencuba pelbagai watak yang pastinya mampu membuktikan keupayaan seseorang pelakon itu mencapai tahap versatil.

Pelakon yang berasal dari Alor Star, Kedah bukan hanya dikenali dengan kecantikan tersendiri sehingga dilantik sebagai jurucakap satu produk kecantikan.

Bukan tempias populariti kakaknya atau kontroversi menjadi sandaran Ayu sebaliknya dia lebih suka masyarakat menilai dari segi penampilan dan bakat lakonannya.

"Syukur, ramai yang mula percaya dengan bakat saya dan memberi peluang untuk membina nama dalam dunia hiburan. Saya sangat terharu malah tidak menyangka ada juga yang memerhati dan menilai sehingga layak bergelar duta produk.

"Mungkin ramai yang menyenangi personaliti dan gaya bersahaja. Malah apa saja peluang yang diberikan sama ada menerusi peragaan dan lakonan saya akan berusaha untuk memberi komitmen yang sepenuhnya," kata gadis berzodiak Sagittarius itu.

Bagi, Fizz Fairuz pula sepanjang pengalaman selama lapan tahun dalam dunia lakonan pelbagai memori pahit manis yang dilaluinya. Dia bukan saja berpeluang menjelajah ke negara orang malah diberi kepercayaan membawakan pelbagai watak.

Gandingan mereka juga dapat disaksikan dalam drama Nur Kasih arahan Kabir Bhatia dan Faisal Ishak terbitan Filmscape Sdn Bhd yang kini disiarkan di TV3 setiap Jumaat jam 9 malam.

Pasangan ini juga buat pertama kalinya disandingkan dalam majlis perkahwinan ringkas dengan paluan kompang dan dilatari suasana kampung di tepi sawah bendang sekitar Tanjung Karang, Selangor.

Ayu ketika ditemui berkata cukup gembira menjadi sebahagian daripada pelakon yang menjayakan siri itu. Malah gandingan bersama beberapa pelakon juga mudah untuk mewujudkan keserasian kerana pernah bekerjasama dalam beberapa drama televisyen sebelum ini.

Mengenai gandingan bersama Fizz Fairuz sudah beberapa kali termasuk dalam telemovie, Sampai Menutup Mata. Begitupun untuk babak persandingan itu adalah kali pertama buat mereka.

"Saya senang berganding dengan Fizz. Sebelum ini kami beberapa kali digandingkan dalam drama dan telemovie. Tidak sukar untuk membentuk keserasian dengannya.

Malah saya juga selesa bergandingan dengan semua pelakon yang turut menjayakan drama ini," kata Ayu yang tampil dengan watak ustazah bermula episod 15 dan seterusnya.

Dalam drama itu mereka berkahwin selepas berkenalan dalam tempoh yang singkat. Malah tiada langsung dipaparkan kisah percintaan membabitkan mereka. Cuma selepas perkenalan yang tidak dirancang di sebuah kedai buku ketika mengerjakan umrah di Makkah menjadi detik perkenalan mereka.

Ayu yang pernah dihebohkan mempunyai gosip dengan pemain bola sepak kebangsaan, Mohd Zaquan Adha memaklumkan dirinya masih solo dan tidak mahu dikaitkan dengan mana-mana individu buat masa ini. Malah selepas terbongkarnya kisah dia dan Zaquan keluar minum berduaan timbul pelbagai dakwaan negatif membabitkan mereka. Sementara, Fizz juga cukup selesa digandingkan bersama Ayu. Malah dia yang membawa watak ustaz Aidil dalam drama itu menganggap penampilan dengan watak sopan dan mempunyai pendidikan tinggi dalam agama cukup di nantikannya.

"Watak dalam drama ini cukup perbezaan dengan lakonan saya sebelum ini kerana memerlukan penghayatan dari segi perasaan dalaman yang terpaksa dipendam disebabkan melindungi atau menyebelahi adik (lakonan Remy Ishak) atau keputusan yang dibuat oleh ibu bapa.

"Menerusi watak Aidil, saya terpaksa memendam perasaan disebabkan kesilapan yang dilakukan oleh adik malah sebagai abang dalam drama ini saya terpaksa menanggung beban membabitkan hati dan perasaan," katanya.

Situasi sama turut dilalui Fizz, sebagai selebriti dia juga tidak lari daripada tempias gosip bersama seorang lagi pelakon muda yang semakin meningkat naik, Almy Nadia. Malah Fizz mengakui masih berkawan rapat dengan pelakon yang popular menerusi drama Dunia Baru itu.



>Profil

NAMA: Raudhah Che Wan

NAMA KOMERSIAL: Ayu Raudhah

TARIKH LAHIR: 7 Disember 1984

TEMPAT LAHIR: Alor Star, Kedah

KERJAYA: Pelakon

DRAMA: Dilema Wanita, Timur Mencinta Barat Merindu, Manjalara, Hidayah,

Dari Mata Arisa, KL Menjerit The Series, Alamaya, Sampai Menutup Mata, Patahnya Sayap Malam, Nur Kasih

FILEM: 4 Madu



>Profil

NAMA: Mohd Fairuz Zainal Abidin

NAMA KOMERSIL: Fizz Fairuz

TARIKH LAHIR: 22 Oktober 1979

TEMPAT LAHIR: Raub, Pahang

KERJAYA: Pelakon

DRAMA: Puteri, Dua Hati, Kaizer, Kaber Hero Kaber Zero, Impak Maksima

The Series dan Kekasihku Seru, Nur Kasih

FILEM: Gerak Khas The Movie, Orang Minyak, Anak Halal dan Syurga Cinta

- HARIAN METRO

Bina keimanan umat daripada mencampuri urusan agama lain

Oleh DR. SAODAH ABD RAHMAN
Pensyarah Kanan, Jabatan Usuluddin dan Perbandingan Agama,
Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM)

Agama Islam mengasuh umatnya supaya menumpukan perhatian kepada aspek-aspek yang boleh membentuk keperibadian Islam yang mampu menghadapi sebarangan rintangan hidup sama ada dalam aspek kehidupan keduniaan dan alam akhirat. Oleh itu dalam mengasuh umat Islam maka disiplin ilmu pengetahuan yang perlu dipelajari dan dihayati oleh mereka terbahagi kepada dua.

Pertama, ilmu-ilmu berkaitan dengan ilmu wahyu yang disampaikan oleh Allah kepada Rasulullah SAW selama 23 tahun melalui Jibrail berkaitan dengan akidah, syariah (perundangan) dan akhlak. Umat Islam yang mendalami ilmu ini digelar sebagai orang yang mahir dalam ilmu wahyu (yufaqqih fi'l-din) yang dikenali sebagai ulama.

Ilmu-ilmu wahyu begini tidak akan dapat dicapai dalam jangka masa pendek. Ia mempunyai disiplin-disiplin yang perlu dipatuhi.

Jika disiplin dalam mempelajari ilmu-ilmu ini diketepikan maka agama Islam akan menjadi hancur dan ia akan menjadi agama yang sentiasa diubah suai mengikut penafsiran manusia berlandaskan kepada cita rasa dan pemikiran yang tertakluk kepada pemahaman ideologi.

Keprihatinan umat Islam dalam perkara ini merupakan faktor utama yang menyebabkan isi kandungan al-Quran dan hadis terpelihara.

Pelbagai cara digunakan oleh musuh Islam untuk menukar dan memesongkan isi kandungan al-Quran dan hadis tetapi tidak berjaya kerana golongan ulama yang dianggap kolot oleh golongan tertentu mampu mempertahankan keaslian isi kandungan al-Quran dan hadis.

Jika ilmu-ilmu wahyu ini dipesongkan maka keimanan umat Islam menjadi lemah dan corak kehidupan masyarakat menjadi konflik.

Terdapat umat Islam beranggapan bahawa Hadis merupakan faktor umat Islam mundur. Tindakan begini amat merbahaya kerana jika hadis dihapuskan maka umat Islam tidak ada pedoman dan cara bagaimana hendak menyembah Allah Yang Maha Esa dan melakukan ibadah.

Apabila hadis sudah hilang dalam pemikiran umat Islam maka agama Islam dan identiti umatnya akan terhapus. Ketika ini umat Islam akan menjadi satu umat yang tidak ada identiti Islam dan akan mengikut tradisi agama lain yang dianggap bersesuaian dengan cita rasa mereka tanpa memahami ibadah dalam bentuk apakah yang sepatutnya diamalkan oleh mereka seperti dituntut oleh Allah.

Apabila umat Islam cuai terhadap ajaran Hadis maka corak kehidupan mereka bertentangan dengan ajaran Islam. Tingkah laku dan tindakan mereka tidak melambangkan identiti umat Islam. Ketika ini mereka akan memandang rendah terhadap umat Islam yang ingin mengekalkan tradisi kehidupan Rasulullah SAW.

Suasana begini jelas kelihatan dalam dunia Islam masa kini. Berdasarkan kepada suasana begini maka umat Islam perlu memperkukuhkan akidah Islam dan membimbing masyarakatnya secara gigih supaya menghayati ajaran Islam dalam setiap aspek kehidupan.

Ilmu kedua yang dituntut oleh Islam supaya umatnya gigih mempelajarinya ialah ilmu berkaitan dengan penguasaan dan kemakmuran dunia seperti ilmu sains dan teknologi, pembinaan, pertanian dan sebagainya.

Ini adalah bertepatan dengan matlamat ciptaan manusia sebagai khalifah/ pemimpin Allah di muka bumi. Ilmu-ilmu tersebut dikuasai oleh umat Islam pada masa silam di mana mereka mampu membentuk tamadun Islam dalam jangka masa yang singkat jika dibandingkan dengan tamadun Greek dan Rom.

Umat Islam dituntut mempelajari ilmu ini daripada masyarakat bukan Islam. Pertukaran ilmu pengetahuan dan kepakaran dengan masyarakat bukan Islam berkaitan dengan ilmu ini merupakan tradisi umat Islam sejak zaman silam lagi.

Umat Islam dan bukan Islam digalakkan bekerjasama membina dan memajukan negara tanpa mengira agama dan bangsa. Kerjasama dalam membentuk negara maju dan makmur adalah lebih bermakna daripada usaha untuk menyatukan agama dan memaksa setiap individu yang beragama memperakui kebenaran setiap agama.

Masyarakat Islam tidak dibenarkan mencampuri urusan agama lain. Mereka bebas untuk melakukan sesuatu berdasarkan kepada pemikiran teologi mereka. Ketidaksamaan akidah dan cara ibadah di antara umat Islam dan bukan Islam perlu diperakui. Ini bukan bererti umat Islam menghina dan memandang rendah kepada agama lain kerana cara umat Islam memahami kebenaran dan hakikat ketuhanan adalah berbeza.

Memandangkan kedudukan dan suasana umat Islam masa kini yang berada dalam ambang kehancuran maka umat Islam perlu menumpukan sepenuh perhatian kepada pembinaan keimanan dan jati diri umat daripada mencampuri urusan agama lain.

Kekuatan umat Islam bergantung kepada kegigihan umat mempertahankan akidah dan kesatuan ummah. Perkara begini semakin hari kelihatan kian luntur dalam kehidupan masyarakat Islam. Oleh itu teguhkan keimanan dan bersatu hati untuk menyemarakkan syiar Islam dan membentuk keperibadian umat yang ideal.

64 peratus belia yakin kepemimpinan, prestasi Najib - Kajian

Satu kaji selidik di kalangan generasi muda mendapati 64 peratus daripada belia berusia antara 20 hingga 30 tahun berkeyakinan dengan kepemimpinan, keupayaan dan prestasi Datuk Seri Najib Razak dalam tempoh 100 hari sebagai Perdana Menteri.

Sebanyak 22 peratus lagi berkata Perdana Menteri masih mempunyai masa dan ruang untuk membuktikannya kepada golongan belia, manakala 14 peratus tidak berkeyakinan terhadap kepemimpinan, keupayaan dan prestasi Najib sebagai Perdana Menteri.

Keputusan itu diperoleh hasil kaji selidik Yayasan Kerjasama Malaysia membabitkan responden lepasan institusi pengajian tinggi (IPT) dengan pemilihannya dilakukan secara rawak daripada rangka senarai pencari kerja Jabatan Tenaga Kerja.

Sebanyak 20,000 e-mel dihantar kepada responden mengikut jantina, taraf pendidikan, bangsa dan negeri selama dua hari bermula 14 hingga 16 Julai lalu. Daripada jumlah itu, 1,273 daripadanya mengembalikan soal selidik dalam tempoh yang ditetapkan.

Felo Penyelidik Utama Yayasan Kerjasama Malaysia, Prof Datuk Dr Sulaiman Md Yassin, berkata kaji selidik itu bertujuan mendengar pandangan belia terhadap kepemimpinan Najib sempena 100 hari sebagai Perdana Menteri.

Kaji selidik itu meliputi kepemimpinan, menangani isu nasional, konsep 1Malaysia, petunjuk prestasi utama (KPI), masa depan politik, kepercayaan terhadap Najib dan pandangan mereka serta konsep 1Belia yang diperkenalkan Kementerian Belia dan Sukan.

Beliau berkata, hasil kaji selidik mendapati belia meletakkan 71 peratus kepercayaan dan harapan tinggi kepada kepemimpinan Najib, 13 peratus tidak dan 16 peratus tidak pasti. Sebanyak 60 peratus beranggapan masa depan politik negara stabil, 34 peratus tidak stabil dan enam peratus tidak pasti.

Kajian turut mendapati 64 peratus belia berpendapat dalam tempoh 100 hari Najib sebagai Perdana Menteri berjaya menangani isu nasional, 14 peratus berkata tidak, manakala 22 peratus lagi tidak pasti dan 76 peratus menyokong konsep 1Malaysia, retorik (14 peratus), tidak sesuai (lima peratus) dan tidak pasti 5 peratus.

Kaji selidik itu turut meminta pandangan mereka mengenai penggunaan KPI dengan 67 peratus berkata ya terhadap penggunaan KPI, 11 peratus tidak dan 22 peratus tidak pasti.

- BERITA HARIAN

Recent Posts