Rabu, Mei 07, 2008

Sedekah cara sembunyi lebih afdal

Oleh DR. ZULKIFLI MOHAMAD ALBAKRI


Al-MaghaRi berkata, ayat ini menunjukkan Allah Maha Mengetahui dengan apa yang dinafkahkan oleh manusia dan akan membalasnya sama ada ia sesuatu perbuatan baik atau jahat. Seterusnya Allah menceritakan jalan dan cara untuk memberi sedekah, sama ada secara sembunyi atau terang-terangan dengan penerangan tindakan manakah yang paling afdal.

Firman Allah SWT: Kalau kamu zahirkan sedekah-sedekah itu (secara terang), maka yang demikian adalah baik (kerana menjadi contoh yang baik). Dan kalau pula kamu sembunyikan sedekah-sedekah itu serta kamu berikan kepada orang-orang fakir miskin, maka itu adalah baik bagi kamu.

Ibn al- Saib berkata, Allah menurunkan ayat 270 daripada surah al-Baqarah kerana sebelum ini orang Islam bertanya, “Hai Rasulullah, sedekah yang sembunyi lebih afdal atau secara terang -terangan?” Lantas turunnya ayat ini.

Al-Baghawi berkata, sama ada kamu zahirkan pemberian atau sembunyikannya, ia tetap sesuatu yang baik bagi kamu dan setiap yang diterima bergantung kepada niat yang benar. Akan tetapi sedekah dengan cara sembunyi adalah lebih baik. Ini berdasarkan hadis yang bermaksud: Sedekah secara sembunyi boleh memadam kemarahan Tuhan.

Mengikut sabda Rasulullah SAW: Orang yang membaca al-Quran yang kuat sama seperti orang sedekah secara terang. Dan orang yang memperlahankan samalah seperti yang sembunyi dalam sedekah.

Justeru kata Ibn Kathir, sembunyikan sedekah lebih afdal bersandarkan ayat ini kerana ia lebih jauh daripada berlakunya riak dan membawa kepada penzahiran yang boleh mendatangkan maslahat yang berat seperti manusia mengikut dan bercontoh dalam sedekah.

Sayyid Qutub berkata: “Ayat ini mengandungi dua keadaan sedekah dan setiap keadaan disesuaikan dengan cara penangannya dan kedua-duanya diberi kepujian pada tempat masing-masing dan kedua-keduanya dijanjikan dengan penghapusan dosa.”

Firman Allah SWT: Dan Allah akan menghapuskan dari kamu sebahagian dari kesalahan-kesalahan kamu.

Ibn Jauzi berkata, perkataan min (dalam ayat ini) mempunyai maksud daripada mempunyai dua pendapat ulama:

Ia adalah tambahan.

Ia termasuk untuk sebahagian.

Abu Sulaiman al-Dimasqi berkata, wajah hikmah pada demikian itu bahawa hamba-hamba merasa takut dan malu.

Sayyid Qutub berkata: “Kemudian ayat yang berikut merangsangkan di dalam hati mereka perasaan taqwa dan perasaan segan melakukan dosa di satu aspek dan merangsangkan perasaan ketenteraman dan ketenangan di satu aspek yang lain, dan menghubungkan hati mereka dengan Allah tentang niat dan tindak-tanduk mereka dalam segala keadaan”.

Firman Allah SWT: Dan (ingatlah), Allah Maha Mengetahui secara mendalam akan apa yang kamu lakukan.

Ibn Kathir berkata, tiada sesuatu

pun yang sembunyi daripada pengetahuan Allah dan pasti ada yang membalasnya.

Sayyid Qutub berkata: Kita pastilah memerhatikan bagaimana al-Quran memberi bimbingan dan arahan yang panjang lebar mengenai infak dan bagaimana ia menggunakan berbagai-bagai cara galakan dan ancaman mengenainya supaya kita dapat memahami dua perkara (yang penting):

Memahami betapa jauhnya pandangan Islam terhadap tabiat manusia dan perasaan tamak dan bakhil yang mengongkong jiwa, juga terhadap perlunya tabiat manusia itu digerak dan dirangsangkan secara berterusan supaya ia dapat mengatasi perasaan tamak dan dapat membebaskan dirinya daripada perasaan kikir dan bakhil dan dapat meningkat ke tahap yang luhur yang dikehendaki Allah.

Memahami tabiat manusia yang dihadapi oleh al-Quran, iaitu tabiat manusia yang wujud di dalam masyarakat Arab yang amat dikenali umum sebagai murah hati dan dermawan, tetapi kemurahan dan dermawan itu adalah bertujuan untuk mendapat kemasyhuran dan sanjungan manusia agar berita-berita kemurahan mereka menjadi berita-berita yang dipindah-pindahkan ke merata perkhemahan.

Oleh itu bukanlah menjadi satu perkara yang mudah kepada Islam untuk mengajar mereka bersedekah dengan ikhlas tanpa mengharapkan semua ini, iaitu bersedekah kerana Allah semata-mata bukannya kerana manusia. Sudah tentu perkara seperti ini memerlukan kepada didikan dan asuhan yang lama, usaha-usaha yang banyak dan seruan-seruan yang berterusan ke arah keluhuran jiwa, keikhlasan dan kebersihan dan semuanya telah berlaku.

Cyclone Nargis in Myanmar

YANGON: Myanmar's military government raised its death toll from Cyclone Nargis yesterday to nearly 22,500 with a further 41,000 missing, nearly all of them from a massive storm surge that swept into the Irrawaddy delta.

Of the dead, only 671 were in the former capital, Yangon, and its outlying districts, state radio said, confirming Nargis as the most devastating cyclone to hit Asia since 1991, when 143,000 people died in Bangladesh.

“More deaths were caused by the tidal wave than the storm itself,” Minister for Relief and Resettlement Maung Maung Swe told a news conference in the rubble-strewn city of five million, where food and water supplies are running low.

“The wave was up to 3.5m high and it swept away and inundated half the houses in low-lying villages,” he said, giving the first detailed description of the weekend cyclone. “They did not have anywhere to flee.”

Information Minister Kyaw Hsan said the military were “doing their best”, but analysts said there could be political fallout for the former Burma's rulers who pride themselves on their ability to cope with any challenge.

The government lifted states of emergency in three of the five states declared official disaster zones and some parts of the worst-hit Yangon and Irrawaddy regions.

The Information Minister also said the government had sufficient stocks of rice despite damage to grain stored in the huge delta, known as the “rice bowl of Asia” 50 years ago when Burma was the world's largest rice exporter.

The total left homeless by the 190km per hour winds and storm surge is in the several hundred thousands, United Nations aid officials say.

Even in delta villages that managed to withstand the worst of the winds, food and water is already running low.

Residents of Yangon itself were queuing up for bottled water and there was still no electricity four days after the cyclone hit.

Prices of food, fuel and construction materials have skyrocketed, and most shops have sold out of candles and batteries. An egg costs three times what it did on Friday.

Asian nations yesterday joined the international community in offering support for victims of the devastating Myanmar cyclone, after a rare appeal for help from the nation's military junta.

Asean appealed for “generous” international aid for member Myanmar, with Surin Pitsuwan, secretary general of the Association of Southeast Asian Nations, saying the 10-member bloc has begun to mobilise help through coordination centres in its capitals.

Elsewhere around the world support and offers of assistance were tempered by criticism of Myanmar's rulers for failing to take steps to prevent the horrific death toll.

– Agencies

Isnin, Mei 05, 2008

Seni bina unik ‘Masjid Besi’ di Putrajaya

Oleh ZUARIDA MOHYIN
(WARTAWAN UTUSAN)

PUTRAJAYA, wilayah yang pernah menerima kecaman di awal pembinaannya kerana kononnya ia satu pembaziran. Siapa sangka belum pun mencecah usia 10 tahun perisytiharannya sebagai Wilayah Persekutuan, Putrajaya telah berjaya meletakkan dirinya dalam peta dunia, sebagai tempat yang wajib dilawati oleh pelancong ke Malaysia.

Apa tidaknya, sejurus memasuki Putrajaya, kita boleh terasa kelainan suasana, sekali gus menikmati panorama yang nyata berbeza, moden, unik tetapi tanpa mengorbankan unsur semula jadinya sehingga diberi jolokan Bandar Raya Dalam Taman.

Hakikatnya, kunjungan ke Malaysia bagaikan tidak lengkap jika tidak melawat pusat pentadbiran negara ini. Bangunan batu yang menggabungkan seni bina tempatan dan moden adalah antara keunikan yang ditawarkan kepada pelancong sama ada tempatan mahupun asing.

Tambahan pula, Putrajaya bukan sekadar menempatkan kompleks kerajaan, bahkan komponen-komponen tarikan lain seperti Masjid Putra, Taman Putra Perdana, Taman Botani, Pusat Konvensyen Antarabangsa Putrajaya (PICC), Istana Keadilan dan Tasik Putrajaya, secara tidak langsung menjadikan ia aset produk pelancongan.

Namun, diam tidak diam pada penghujung tahun ini, akan muncul satu lagi binaan di bawah seliaan Perbadanan Putrajaya yang bakal menjadi mercu tanda Putrajaya iaitu ‘Masjid Besi’.
Tentunya, masih ada yang tertanya-tanya atau tidak perasan mengenai kewujudan sebuah binaan seunik namanya yang terletak di tengah-tengah Pusat Pentadbiran Kerajaan Persekutuan di Presint 3 dan berlatarkan keindahan Tasik Putrajaya.

Sementara di pihak lain pula, ada yang tidak sabar menanti kelahiran satu lagi ‘produk’ atau ‘buah tangan’ yang bakal melengkapkan landskap Pusat Pentadbiran Kerajaan Persekutuan itu kelak. Malah dalam senario ternanti-nanti itu, tidak kurang juga timbul suara-suara sumbang yang mempertikaikan kewujudan masjid ini sedangkan sudah ada Masjid Putra yang serba sempurna lagi menarik.

Mengakui mendengar desas-desus tohmahan itu, namun bagi Pengarah Jabatan Pembangunan Bandar, Perbadanan Putrajaya, Ir. Mohd. Ridzwan K. Othman, ia sedikit pun tidak melemahkan semangat mereka.

Malah, kecaman dengan pelbagai tuduhan itu menjadi pemangkin semangat untuk memastikan projek pembinaan ‘Masjid Besi’ menepati tarikh jangkaannya, sekali gus menamatkan penantian orang ramai khasnya, warga Putrajaya untuk melihat ‘wajah’ sebenar masjid itu apabila siap kelak.

“Sebenarnya, cetusan idea untuk membina sebuah masjid baru di Putrajaya bukanlah dibuat sesuka hati atau tidak ikut perancangannya. Yang pasti, ia telah wujud sejak dulu lagi iaitu telah termaktub di dalam Pelan Induk Putrajaya yang diluluskan kerajaan. Di atas pelan tersebut, telah ada peruntukan dua kawasan untuk dibina masjid di Putrajaya.

“Anggaran kasar mendapati, sejumlah kira-kira 23,633 kakitangan akan dijanakan apabila keseluruhan parcel pejabat kerajaan dibangunkan kelak. Seramai 28,420 penduduk akan mendiami kawasan sekitarnya apabila kesemua projek pembangunan perumahan, terutamanya di Presint 18 siap dibina.

“Lantaran itu, hasrat menyediakan sebuah masjid yang selesa bagi umat Islam di sini adalah menepati masa dan keperluan, sekali gus mampu menampung kakitangan kerajaan dan juga penduduk setempat yang kalau dicongak melebihi 50,000 orang,” terang Mohd. Ridzwan ketika ditemui di pejabatnya, baru-baru ini.

Menjelaskan jolokan ‘Masjid Besi’ yang diberi, tambah beliau, ini kerana ia menggunakan 70 peratus besi atau anggaran sebanyak 6,000 tan besi keluli sebagai bahan binaan utamanya, manakala selebihnya adalah konkrit.

Batu batan hanya diguna untuk membina ruang letak kereta dan laluan pejalan kaki yang terletak bersebelahan dengan masjid. Bagaimanapun, besi keluli hanya menjadi kerangka masjid kerana ia akan dikemaskan dengan material telus cahaya pada setiap tiang menggunakan sejenis bahan iaitu crystalized glass yang akan menyerlahkan masjid agar kelihatan berwarna putih bercahaya jika dilihat dari jauh.

Pada sebelah malam, simbahan cahaya lampu yang menggunakan kepakaran dari Jepun akan menambah keindahan ‘Masjid Besi’ yang berkonsep seni bina moden kontemporari itu.
Kata Mohd. Ridzwan, keindahan binaan daripada besi keluli itu mungkin masih belum dapat dilihat dengan mata kasar atau sukar divisualkan khalayak.

Ini kerana, masjid tersebut adalah satu-satunya bangunan dengan dinding anyaman besi tahan karat atau Architectual Wire Mesh yang wujud di negara ini. “Skrin atau anyaman Masrabiyah ini diimport khas dari Jerman. Rujukan yang digunakan untuk menggunakan dinding Masrabiyah adalah stadium terkenal milik pasukan Real Madrid iaitu Stadium Bernabeu.

Perpustakaan Negara di Paris juga menggunakan dinding berkonsep sama untuk ruang meletak buku setinggi 20 tingkat dan sebuah ruang letak kereta di Barcelona. “Yang pasti, apabila siap kerangka besi itu akan kelihatan pada kubahnya, manakala di bahagian dinding masjid akan ditutupi skrin Masrabiyah. Ciri unik skrin ini ialah ia telus cahaya dan angin.

“Ini secara tidak langsung menepati konsep yang diingini iaitu berangin (airy), sederhana (light) dan telus (transparent),” kata Mohd. Ridzwan.
Beliau percaya kelebihan itu akan membuatkan pengunjung selesa dengan hembusan angin segar dari Tasik Putrajaya.

Tambahnya, keunikan ini pada masa sama menjadi satu cabaran dari segi teknik pemasangan terutamanya kepada arkitek bertanggungjawab, Ahmad Zaki Resources Berhad (AZRB). Ini kerana aspek keselamatan tetap menjadi faktor utama, di samping menitikberatkan ciri-ciri keunikannya.

Kata Mohd. Ridzwan, masjid yang mula dibina pada Mac 2004 dengan kos RM180 juta kini sudah lebih 80 peratus siap. Ia turut mengetengahkan beberapa lagi keistimewaan yang tidak ada lagi di Malaysia.

Apabila siap, pengunjung boleh menuju ke masjid melalui jejantas yang menghubungkan terus ruang solat dengan Dataran Putrajaya, di hadapan Istana Keadilan dipanggil Kiblat Walk seluas 13,639 meter persegi. Kawasan yang menghadap kiblat ini dihiasi dengan kolam air persis binaan seni bina berkonsep Islamik.

JAWATAN KOSONG DI PERBADANAN PERPUSTAKAAN AWAM TERENGGANU (PPAT)

Terbuka kepada Rakyat Terengganu Darul Iman sahaja.

Jawatan:
-Penolong Pegawai Tadbir
-Juruteknik Komputer
-Pembantu Am (Kemaman & Kerteh)
-Pemandu

Maklumat jawatan:
www.trglib.gov.my

Beli Borang Permohonan PPAT. 001 dengan harga RM1.00 di Kaunter Utama Perpustakaan Awam Terengganu.

Tarikh Tutup: 15 Mei 2008

Walaupun sibuk, makan secara sihat

PADA hari-hari tertentu, anda mungkin terlalu sibuk dengan tugas dan komitmen peribadi hinggakan tidak ada masa untuk berhenti bernafas. Oleh sebab anda cuba melakukan sebanyak yang boleh, maka anda tidak menghiraukan soal makan. Sarapan hanyalah secawan kopi atau teh tarik. Anda tidak sempat makan tengah hari disebabkan oleh jadual yang terlalu padat dan teman makan malam anda hanyalah sebungkus kentang goreng yang ditelan dengan gopoh-gapah di pejabat.

Jika anda sering menghadapi hari-hari begini, bermakna anda tidak dapat mengamalkan tabiat makan yang sihat. Usah bimbang. Ikuti petua mudah berikut untuk mencari masa makan dan mengetahui apa yang patut dimakan bagi mendapatkan nutrien dan tenaga secukupnya bagi membolehkan anda sentiasa cerdas dan dapat memberi tumpuan sepanjang hari.

Cergaskan hari anda dengan sarapan

Sarapan bukan sahaja penting untuk mencergaskan permulaan hari anda dan memberi tenaga yang cukup untuk kekal aktif sepanjang hari, tetapi juga telah terbukti secara saintifik dapat membaiki daya tumpuan, kecerdasan dan fungsi ingatan. Untuk meningkatkan metabolisme anda, amalkan diet yang seimbang dengan mengambil makanan karbohidrat kompleks seperti bijirin penuh dan makanan berprotein tinggi seperti susu dan keju. Kurangkan makanan berlemak seperti roti canai dan nasi lemak kerana makanan seperti ini boleh membuat anda berasa kembung dan lesu.

Jika anda selalu tidak mengambil sarapan dan menggantikannya dengan makan tengah hari yang berat, berikut adalah beberapa cara meluangkan masa untuk mengambil sarapan yang sihat di rumah:

- Cuba bangun awal supaya ada masa untuk makan dan menikmati sarapan.

- Siapkan sarapan pada malam sebelumnya jika anda rasa esoknya adalah hari yang terlalu sibuk dan akan kesuntukan masa.

Oh… Saya Terlambat Bangun Lagi!

Jika anda benar-benar tidak ada masa untuk menikmati sarapan yang sihat di rumah disebabkan terpaksa keluar awal bagi mengelakkan kesesakan lalu lintas atau jika terlambat bangun, cuba petua berikut:

- Sediakan makanan seperti buah-buahan, roti/bun, keju atau telur rebus yang senang dicapai dan dimakan sambil berjalan. Untuk pemakanan yang lebih lengkap, cuba makan bijirin sambil minum susu.

- Beli makanan seperti pau kacang, kuih apam atau putu mayam dalam perjalanan ke tempat kerja.

- Simpan makanan di tempat kerja anda. Biskut tawar, buah-buahan kering, kacang atau energy bar adalah pilihan yang berkhasiat dan lazat.

Tambah tenaga dan pulih kecergasan dengan makan tengah hari

Menjelang waktu makan tengah hari, badan anda sudah menggunakan kebanyakan daripada nutrien dan tenaga daripada sarapan. Jadi, makan tengah hari memberi anda peluang menambah tenaga dan kecerdasan serta meningkatkan prestasi.

Petua berikut dapat membantu anda merasa segar semula dan bersedia untuk meneruskan kerja hingga ke petang!

- Elakkan makan sambil kerja, kerana anda mungkin makan lebih daripada yang diperlukan. Cuba makan pada waktu yang dikhaskan untuk makan tengah hari.

- Sentiasa pilih sajian ringan yang sihat dan jangan terlebih makan; berhenti bila rasa kenyang. Jika terlebih makan, anda akan berasa kembung dan mengantuk.

- Jika makan di luar dan memesan nasi campur atau mi, jangan lupa untuk tambah ikan atau daging tanpa lemak dan sayuran untuk memastikan pengambilan makanan yang lengkap dan seimbang. Makan sepotong buah-buahan sebagai pencuci mulut.

- Jika makan di pejabat dan hanya terdapat mi segera, cuba tambah sedikit sayuran atau telur. Untuk menambahkan khasiat, makan buah-buahan atau minum segelas jus buah- buahan 100 peratus atau minuman kacang soya/susu. Untuk menambah kalsium, tambah keju ke dalam sandwic atau roti bun.

Makan dalam perjalanan

Jika terpaksa ke mana-mana pada waktu makan tengah hari dan tidak ada masa untuk makan, jangan bimbang. Simpan snek di tempat kerja yang boleh dicapai dan dibawa bersama. Pilihan makanan dan snek yang sihat termasuk buah-buahan segar atau kering, bijirin serat tinggi, biskut tawar serat tinggi dan biskut (tanpa krim), sandwic roti gandum penuh, kacang dan yogurt. Jangan lupa bawa sebotol air minuman untuk mengekalkan penghidratan!

Akhirkan hari dengan makan malam yang dimasak di rumah

Selepas sibuk seharian, anda tentu rasa seronok bila dapat duduk makan dengan selesa di rumah kerana sajian makan malam memberi peluang kepada anda untuk memenuhi keperluan pemakanan harian. Tetapi apa yang boleh anda lakukan jika anda masih sibuk hingga ke malam? Anda boleh makan di luar atau beli makanan bungkus.

Namun, jika anda lebih suka makan malam yang dimasak di rumah, berikut adalah beberapa cara yang membolehkan anda mendapat apa yang anda ingini:

- Simpan nasi atau pasta sebagai makanan asas untuk penyedian sajian yang cepat. Jika anda mempunyai ramuan yang betul, anda boleh mencipta resipi anda sendiri untuk sajian yang berkhasiat!

- Bersihkan sayuran dan simpan dalam peti sejuk supaya ia sedia untuk dimasak. Atau jika anda benar-benar kesuntukan masa, anda boleh makan sayuran mentah seperti lobak merah dan saderi.

- Potong ikan, ayam dan daging dan bekukan dalam paket berasingan. Pindahkan ke dalam peti sejuk untuk dinyahbeku sebelum anda keluar bekerja.

- Aturkan penghantaran makanan ke rumah. Ia menjimatkan masa memasak dan amat baik jika anda tidak berminat ke dapur atau tidak pandai memasak! Pesan makanan daripada orang yang anda kenali dan percaya. Jangan takut untuk meminta makanan disediakan secara segar.

Seperkara penting yang mesti diingati ialah jangan sama sekali mengabaikan waktu makan. Anda mungkin sibuk, tetapi jangan jadikan ini sebagai alasan untuk tidak makan. Bila anda tidak makan, anda kekurangan nutrien dan tenaga yang diperlukan untuk melakukan tugas anda dengan berkesan. Jika anda tidak mengambil makanan yang berkhasiat secara tetap, anda tidak akan mempunyai tenaga untuk bekerja, belajar atau melakukan apa sahaja!

Ahad, Mei 04, 2008

Era of a new breed of royalty

By SUHAINI AZNAM

(THE STAR - SUNDAY MAY 4, 2008)

Not content to be silent figureheads, today’s royals in Malaysia, as in other countries, have assumed new roles and placed themselves above partisan politics.

WHEN the King opened Parliament on April 28, he reminded Members of Parliament to make national unity their priority.

Unity – either national or Malay – seems to have been very much the theme of royal speeches in the past few months, perhaps because events leading up to the March 8 election were painted as being racially or religiously divisive.

Later, after the results showed that people had not voted along racial lines, some of the more hard-line Malays felt “challenged” by Government concessions to the non-Malays, such as the recruitment of more non-Malay civil servants, culminating most recently in the surprise apology from Umno Youth chief Datuk Seri Hishamuddin Hussein over the brandishing of the keris at the party assembly in 2005 and 2006.

It was in that atmosphere that Tengku Mahkota Kelantan Tengku Muhammad Faris Petra spoke up for Malay unity and rights at a forum entitled “Malay unity is the core of national unity”, organised by the newly formed Barisan Bertindak Perpaduan Melayu (Malay Unity Action Front) to mark the Maulidur Rasul celebrations in Kuala Lumpur on April 12.

In urging Malays to stand united, Tengku Muhammad Faris said that the position of Malays should not be questioned.

“In fact, if Malay rights and special privileges are taken care of and are not disturbed, it would ensure national harmony,” he said.

“It does not just benefit the Malays but all ethnic groups.”

But his speech was reported out of context, giving an impression of meddling in politics, and the heir to the Kelantan throne apparently later regretted delivering his speech, which by then had been twisted and much manipulated. His remarks about non-Malay rights to practise their religion in peace and the weaknesses of the Malays who should emulate the non-Malays more, were left out.

MCA president Datuk Seri Ong Ka Ting criticised the speech and DAP chairman Karpal Singh lodged two police reports. Things got so out of hand that a 19-year old issued a death threat against Karpal Singh, which the youth later apologised for but not before the lawyer had filed yet another police report.

On April 30, the Kelantan palace put a stop to the debate. A palace official asked politicians and the media to stop harping on the issue, as “it was not the Tengku Mahkota’s intention, by his speech, to create controversy”.

“He would like to stress that unity among his subjects, regardless of their race, is his major commitment,” said Royal Household Controller Datuk Halim Ahmad.

In the spirit of Tengku Faris’ speech, exactly a week later (April 19) Raja Muda Perak Raja Dr Nazrin Shah too spoke on the need for Malay unity, calling it a stabilising force that would enhance national unity. Non-Malays should not feel threatened by calls for greater unity among Malays, as this was the foundation upon which Malaysians had forged the Barisan Nasional in 1974, he said in his pledge of loyalty in conjunction with the Sultan of Perak Raja Azlan Shah’s birthday in Kuala Kangsar.

Among the young royals, two in particular have rebranded and reinvented themselves, to use today’s parlance. Raja Nazrin has emerged as an authority on good governance and the rule of law.

Thus at the annual Conference of Malaysian Judges on April 9, he strongly advocated “a judicial renaissance” where “judicial power is revested in the judiciary”. The Government was already heading towards judicial reform but support from the heir to the Perak throne, lent it weight.

Raja Nazrin’s good friend, Sultan of Selangor Sultan Sharafuddin Idris Shah, has taken a more populist route, for instance limiting the number of birthday honours each year so as to retain their prestige and lustre.

The decision was prompted by a clutch of “datuks” who, by their conduct, had brought disrepute to the title, and by extension the authority bestowing the awards. So while the Selangor constitution allows for 40 datukships per year, the Sultan has insisted on even fewer and only after careful vetting.

This was the same Sultan who had said in an interview: “Although I am the Head of Islam in Selangor, I am also the Head of State. All the people of Selangor are my subjects and I have a responsibility towards them.” He invites the public to send in their complaints via email or fax to his secretary.

By throwing open their palace doors and coming to the rakyat, the sultans have taken gigantic leaps from the stereotypes of the Hang Jebat era. Those sultans of old were laws unto themselves.

After Independence, they became constitutional monarchs, which they continue to be, except that today’s sultans – younger and better educated – are not content to be silent figureheads.

Speaking on the role of the monarchy at a Khazanah National Development Seminar to celebrate the country’s 50th Merdeka anniversary, Raja Nazrin had noted that contrary to popular perception, “the Malaysian monarchy is not all form and no function”.

Meanwhile, two brothers of reigning sultans have gone directly to the people by joining active politics. Raja of Perlis Tuanku Syed Sirajuddin Tuanku Syed Putra Jamalullail’s younger brother, Datuk Seri Syed Razlan, the former MP for Arau, is today the state assemblyman for Pauh and serves on the Perlis executive council.

From the Pahang royal house, unfazed by his princely upbringing, Tengku Datuk Seri Azlan Sultan Abu Bakar, took his oath of office as the MP for Jerantut on April 28, using precisely that name. He was deputy transport minister in the previous Cabinet but declined the offered post of deputy minister of foreign affairs.

But the best-known royal to have entered politics is Tengku Razaleigh Hamzah – who is also Tengku Muhammad Faris’ granduncle – who cut his teeth in politics in the late 1970s, holding several important portfolios, including finance.

He also challenged Tun Dr Mahathir Mohammad for the Umno presidency, lost narrowly, and went on to found Semangat 46 when Umno was temporarily deregistered.

Razaleigh dominated national politics for decades, and remains a dominant force in the Kelantan political landscape, having retained his Gua Musang seat since 1974 (known as Ulu Kelantan then), irrespective of the changing fortunes of the state government.

In the tumultuous weeks immediately following the March 8 election results, three states posed varying problems with the choice of state chief executive. Appointments of mentris besar are within the purview of the respective sultans according to the respective state constitutions.

In Perlis, outgoing four-term MB Datuk Seri Shahidan Kassim very much wanted a fifth term in office. Shaken by the Opposition sweep in the north, Prime Minister Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi had agreed to it.

But the Raja of Perlis wanted to confirm that Shahidan still held the confidence of the majority of assemblymen. So he called up Shahidan as well as Bintong assemblyman Datuk Dr Md Isa Sabu, and asked each to bring along all their supporters in the state assembly. In the headcount, Dr Md Isa outnumbered Shahidan’s men nine to four and the former was sworn in.

In Perak, the situation was slightly different. The Perak constitution requires that the mentri besar be Malay, which narrowed the choices considerably.

When the DAP protested against the appointment of a PAS assemblyman as mentri besar – PAS having won only six seats to the DAP’s 18 – Raja Nazrin, acting as Regent, called for time-out so that the claimants could sort out the confusion.

On March 17, Perak PAS secretary Mohammad Nizar Jamaluddin, then not yet a Datuk Seri, was sworn in as Perak Mentri Besar.

Among the Barisan-held states, Terengganu proved to be the most delicate. The previous mentri besar Datuk Seri Idris Jusoh had allegedly fallen into disfavour with the palace over some large-scale projects, including Terengganu’s landmark crystal mosque.

The Sultan of Terengganu, who had specific ideas about the running of his state, wanted to see a change in his mentri besar.

It is believed that the Sultan remembered the MP for Kijal, Datuk Ahmad Said, 51, as the only person who had once stood up to Idris in the previous state government. In 2004, Ahmad was dropped from the state candidates’ list but in 2008, was included again. The Sultan, noting his presence, picked him as Mentri Besar.

Quietly, each royal house seems to have put the controversy of the 1983 and 1993 constitutional crises well behind them.

Depending on the behaviour of the royals themselves, Malaysians by and large still hold royalty in respect or awe.

Prior to the 1990s, there were indeed royals whose conduct raised eyebrows. But one rarely hears of such conduct today, giving no excuse to the executive to clamp down on the monarchy.

The next generation of sultans seems to have adopted the style of the Thai royal house, which takes a lively interest in the welfare of its citizens. King Bhumipol Adulyadej is revered by Thais and this is perhaps the route that the younger royals want to take.

As Raja Nazrin said: “The monarchies that have survived – and I include Malaysia’s among these – have done so because they have evolved in line with social progress and contribute to public life.

“They have evolved by accepting the reality of, and placing themselves above, partisan politics.”

Sabtu, Mei 03, 2008

Rasuah ‘kanser’ masyarakat

PERKATAAN rasuah berasal daripada perkataan Arab al-risywah. Di dalam al-Quran, rasuah digolongkan dalam kata umum batil, iaitu meliputi juga perkataan jenayah lain seperti merompak, menipu dan memeras ugut.

Rasuah merupakan satu tindakan pemerasan yang dilakukan oleh seseorang dengan tujuan untuk mendapatkan pertolongan dan faedah dirinya sendiri.

Islam melarang keras perbuatan rasuah. Rasulullah SAW bersabda, “Allah SWT melaknat orang yang memberi rasuah dan penerima rasuah serta orang yang memberikan jalan terhadap kedua-duanya”. (riwayat Ahmad)

Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud, “pemberi dan penerima rasuah kedua-duanya akan masuk neraka”. Ini bagi menunjukkan betapa Islam melarang keras perbuatan rasuah yang membawa banyak kerosakan kepada masyarakat.

Hukum perbuatan rasuah dalam Islam adalah haram. Ia bukan sahaja bertentangan dengan tuntutan agama tetapi juga bertentangan dengan norma masyarakat yang mempunyai nilai keperibadian yang tinggi. Lebih-lebih lagi bagi negara kita yang dalam usaha melahirkan modal insan yang seimbang antara duniawi dan ukhrawi.

Perbuatan itu juga adalah merampas hak orang lain yang lebih layak. Ini kerana apabila melalui prosedur-prosedur biasa, dia tidak akan memperoleh apa-apa yang dikehendakinya itu. Secara amnya rasuah bermakna kuasa yang telah diberikan kepadanya disalahgunakan dan bertindak untuk kebaikan diri sendiri dan bersikap ‘pilih kasih’ dalam tindakannya.

Dalam hal ini, Allah memberi melalui firman-Nya, Dan janganlah sebahagian kamu memakan harta sebahagian yang lain di antaranya kamu dengan jalan yang batil (tiada hal) dan (jangan) kamu bawa kepada hakim, supaya dapat kamu memakan sebahagian harta orang yang berdosa sedang kamu mengetahuinya. (al-Baqarah : 188)

Bagi umat Islam, kita perlu sentiasa menanamkan kesedaran tentang halal haram sumber rezeki dan pendapatan kita. Bukanlah harta benda yang menjadi kayu ukur kehebatan seseorang itu sebaliknya, iman dan takwalah yang menentukan baik buruknya nasib kita di akhirat kelak.

Dalam hal ini, Rasulullah SAW bersabda, “Bukanlah kekayaan itu diukur hanya berasaskan banyaknya harta atau wang ringgit tetapi ia juga dilihat kepada kekayaan diri”. Ini penting agar wujud keseimbangan antara jasmani dan rohani seseorang itu.

Allah mengingatkan kita dalam bab makan minum ini melalui firman-Nya: Wahai manusia, makanlah yang halal lagi baik daripada apa yang terdapat di muka bumi...(al-Baqarah: 168)

Makan dan minum ini sangat penting untuk kita pastikan ia bersumberkan yang halal lagi baik. Sebabnya ia akan jadi darah daging kita. Malah Rasulullah SAW bersabda, “Setiap daging daripada tubuh anak Adam yang tumbuh daripada sumber yang haram, maka nerakalah lebih layak baginya.”. (riwayat Tirmidzi)

Makanan ini terbahagi dua iaitu untuk jasmani atau jasad dan juga makanan untuk roh. Jasmani adalah makanan yang kita makan setiap hari seperti nasi, roti dan lain-lain. Makanan bagi roh pula ialah elemen halal haram bahan itu.

Ada yang terlibat itu mendapat gaji yang mencukupi tetapi sudah terbiasa menerima rasuah. Bagaimanakah cara untuk mereka berhenti atau bertaubat? Ada beberapa cara untuk seseorang itu bertaubat. Antaranya melalui pendidikan iman yang berterusan. Mendidik diri dan jiwa bahawa wang ringgit bukanlah segalanya.

Kita perlu ingat bahawa harta itu adalah sebagai ujian Allah bukan untuk bermegah-megah. Pepatah Melayu juga menyebut, ukur baju di badan sendiri.

Seharusnya kita menjadikan golongan kaya sebagai motivasi untuk kita bekerja lebih kuat mencari rezeki yang halal.

Sebaliknya, golongan miskin kita jadikan sebagai sempadan dan merenung diri bahawa kita lebih bernasib baik daripada mereka yang hidupnya merempat. Ia juga sewajarnya menjadi pemangkin untuk bekerja lebih kuat supaya tidak berlaku sedemikian.

Kita juga perlu melihat natijah perbuatan rasuah yang bukan sahaja menghancurkan masyarakat tetapi juga merosakkan negara.

Jumaat, Mei 02, 2008

Naza Group founder Nasimuddin dies

Tan Sri S.M. Nasimuddin S.M. Amin, founder, chairman and chief executive officer of the Naza Group, passed away of lung cancer in California on May 2, 2008. He was 54 years old.

The low-profile businessman founded the Naza Group in 1974, starting his automobile business with an allocation of Approved Permits (APs) to import foreign cars.

The Group now has 14 business divisions covering industries such as cigarette distribution, credit and leasing, engineering, hotels, insurance, machine tools and parts, manufacturing, motorcycles, property, transport services, plantations and water craft.

Nasimuddin had an extraordinary approach in developing his business, starting with selling imported used cars from Japan and then going on to collaborating with foreign companies to produce and sell local cars under his own brand name.

Parliament live telecast to continue

The half-hour live telecast of proceedings in the Dewan Rakyat at RTM TV channel will continue.

Information Minister Datuk Ahmad Shabery Cheek said the Cabinet had decided to go on with the telecast, but might decide to stop the broadcast at any time.

“This should be treated as a last chance for all MPs. We have to protect Parliament,” he said.

On Wednesday, the Dewan Rakyat’s question time which was being broadcast live for the first time in history was delayed by more than 30 minutes because of bickering over procedural matters and arguments over trivial issues.

“The Cabinet is disappointed as the image of Parliament and the country had been affected due to the behaviour of MPs, especially those from the Opposition who raised trivial issues for half an hour, where only one question could be asked and answered,” he said.

Khamis, Mei 01, 2008

Selamat Hari Pekerja - Dari Perspektif Islam

Islam sebagai agama lengkap dan terkini merakamkan berpuluh ayat dalam al-Quran menekankan dan mengu tamakan pekerjaan.

Bertuah benar mereka diraikan ini iaitu pekerja sama ada pekerja syarikat swasta ataupun pekerja kerajaan. Semuanya menyumbang.

Bekerja bukan sahaja dapat gaji dan prestij, tetapi bekerja itu satu nikmat kerana antara kenikmatan dan keseronokan dalam kehidupan ini ialah apabila kita bangun tidur sahaja ada tempat yang akan kita tuju iaitu ke tempat kerja.

Cuba kita lihat berapa bosannya hidup ini apabila kita tak ada tempat yang kita boleh pergi. Mereka yang tak ada kerja bukan sahaja tertekan, tetapi juga malu kerana berlengkar di rumah saja.

Saya bekerja ini sebab ‘cari makan’, ‘dah terpaksa nak buat macam mana kena sara keluarga’, ‘saya nak khidmat kepada masyarakat.’

Begitulah ungkapan yang sering kedengaran daripada pe kerja apabila ditanya apa tujuan mereka bekerja. Sambil kita berehat meraikan Hari Pekerja elok juga kita muhasabah diri mengenai kerjaya kita.

Pernahkah kita tahu bahawa matlamat hidup dan bekerja ada yang lebih utama dan lebih besar daripada sekadar cari makan dan membangunkan negara.

Kalau nak tahu matlamat hidup dan bekerja jangan tanya kita, tetapi tanyalah Pencipta kita. Jawapan Pencipta adalah tepat, malah bukan sekadar tepat sahaja, tetapi menjamin kejayaan lebih mutlak iaitu berjaya dunia dan akhirat.

Pencipta kita ialah Allah. Jawapannya terkandung dalam kitab suci yang penuh keajaiban.

Maksud firman Allah: “Tidak aku jadikan jin dan manusia melainkan hanya untuk beribadat kepadaku.”

Makna daripada ayat itu ialah bagaimana nak jadikan segala aktiviti hidup kita sebagai ibadat, 24 jam

sebagai ibadat.

Memang kena beribadat sepanjang masa sebab kita di ciptakan hanya untuk beribadat. Yang

ibadat memanglah ibadat.

Solat adalah ibadat dan ketika solat memang kita rasa sedang beribadat. Ketika berpuasa kita rasa sedang beribadat. Ketika menunaikan haji kita rasa sedang beribadat sebab haji adalah satu ibadat.

Penting sangat di sini ialah bagaimana segala aktiviti kita yang lain, sekali pandang tidak berwajah

ibadat seperti makan, minum, berjalan, berhibur, bersukan dan segalanya mesti ‘adjust’ biar bertukar

supaya mempunyai nilai ibadat sebab kita dicipta supaya beribadat.

Dalam Islam, syarat pertama untuk menjadi pekerja ibadat ialah kena jadi hamba Allah.

Apabila sudah menjadi hamba Allah barulah kita layak memegang jawatan sebagai khalifah. Khalifah bermaksud pemegang amanah atau apa sahaja tugas yang diamanah kan.

Hari ini pekerja yang ponteng, curi tulang, rasuah dan sebagainya ialah kerana mereka hanya pegang amanah, tetapi masih tak dapat ‘title’ hamba Allah.

Hamba Allah ialah segala kerja berasaskan yang wajib mesti buat, manakala yang haram mesti tidak buat.

Suruhan majikan, taat pada bos adalah wajib sebagaimana taat pada Allah selagi tidak bercanggah dengan kehendak Allah.

Mereka meninggalkan larangan di organisasi bukan ta kutkan tindakan disiplin sahaja, tetapi kerana arahan bos yang paling atas iaitu Allah.

Jadi walaupun tiada kamera litar tertutup (CCTV) yang mengintip pekerja ketika bekerja, tetapi ‘kamera ilaahiah’ intipan Allah dengan keagungan-Nya membuatkan pekerja berbuat dan meninggal larangan tanpa pengawasan ma jikan.

Mereka bukan sahaja takutkan kena tindakan disiplin apabila berbuat salah, tetapi yang lebih menakutkan mereka ialah azab neraka.

Bagi pekerja yang berjiwa hamba Allah kerja adalah tang gungjawab. Tanggung kerja betul-betul nanti jawab betul di hadapan Allah. Jika tidak betul kerja nanti jawab juga tidak betul di hadapan Allah.

Untuk menjadikan sebarang aktiviti sebagai ibadat ada enam syarat.

Pertama: ikhlas dan ikhlas itu ada dua makna buat kerana Allah dan satu lagi rasa bersama dengan Allah. Apabila rasa Allah bersama kita, di sinilah datang kualiti, tidak tipu, tiada curi tulang dan sebagainya.

Kedua: kerja yang dilakukan mestilah halal.

Ketiga: proses mendapatkan hasil mesti betul.

Keempat: dibuat dengan ‘itqan’ iaitu dengan bersung guh-sungguh dengan empat e iaitu ‘effort’ (usaha), ‘efektif’ (berkesan), ‘efficient’ (cekap) dan ‘etika’.

Kelima: ada prinsip beragama. Bermesyuarat, mesyuarat juga, tetapi jangan sampai tidak mengerjakan solat. Kerja jangan sampai tidak tutup aurat dan sebagainya.

Keenam: jika ‘input’ (masukan) baik dan betul, maka cara menggunakan hasil usaha pun dengan cara yang betul.

Selamat menyambut Hari Pekerja, semoga bersusah di dunia, nanti kita berseronok dan berehat di syurga!

Recent Posts