Sabtu, Februari 27, 2010

Pulau Pinang perkenal sistem daftar kahwin online

GEORGETOWN: Kerajaan Pulau Pinang memperkenalkan sistem pendaftaran perkahwinan umat Islam di negeri ini secara online yang dikenali sebagai e-munakahat.

Pengerusi Jawatankuasa Perdagangan, Hal Ehwal Pengguna dan Agama Islam negeri, Abdul Malik Abul Kassim, berkata e-munakahat mengandungi lima modul utama iaitu kebenaran kahwin, pendaftaran perkahwinan, cerai, rujuk dan akad nikah.

“Selain memudahkan urusan perkahwinan, orang ramai juga dapat mencari maklumat dengan lebih mudah berkaitan urusan perkahwinan melalui e-munakahat yang dikendalikan Jabatan Agama Islam Pulau Pinang (Jaipp),” katanya ketika berucap pada Majlis Sambutan Maulidur Rasul di sini, semalam.

Sambutan Maulidur Rasul dan pelancaran e-munakahat itu yang diadakan di Dewan Sri Pinang di sini, dirasmikan Yang Dipertua Negeri, Tun Abdul Rahman Abbas. Turut hadir, Timbalan Ketua Menteri I, Mansor Othman.

Mengulas lanjut, Abdul Malik berkata, sistem itu boleh dilayari menerusi laman web e-munakahat.penang.gov.my dan orang ramai hanya perlu memasukkan nombor kad pengenalan jika mahu mendapatkan maklumat berkaitan perkahwinan.

Abdul Malik berkata, fasa kedua e-munakahat yang bakal dibangunkan pada Jun 2010 pula, membolehkan pengguna membuat kad nikah cip bergambar yang dilengkapi maklumat lengkap mengenai perkahwinan mereka.

- BERITA HARIAN

Pendaftaran SPM, SPMU, STAM 1 Mac 2010

Pendaftaran calon sekolah dan persendirian bagi peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM), Sijil Pelajaran Malaysia Ulangan (SPMU) dan Sijil Tinggi Agama Malaysia (STAM) boleh dilakukan mulai 1 hingga 31 Mac ini.

Kenyataan Kementerian Pelajaran di sini hari ini menyebut, bagi calon sekolah, borang boleh didapati di sekolah masing-masing manakala calon persendirian boleh mendapatkannya di Jabatan Pendidikan Negeri (JPN) terdekat.

Maklumat terperinci mengenai pendaftaran peperiksaan itu boleh diperoleh di laman web Lembaga Peperiksaan di alamat http://www.moe.gov.my/lpm

Umat Islam perlu elak berkelahi sesama sendiri

Oleh AZMAN ANUAR

Sambutan Maulidur Rasul semalam, disambut dengan pelbagai acara bagi mengingati dan menghayati sunnah-sunnah yang ditinggalkan oleh Nabi Muhammad SAW. Pada pagi hari lagi kelihatan umat Islam terutama orang Melayu memakai baju kebangsaan menuju masjid dan surau. Ada yang berpakaian biasa untuk menyertai program gotong-royong dan silaturrahim.

Tetapi paling banyak ialah umat Islam yang duduk di rumah sahaja kerana hari cuti umum.

Sudah berpuluh tahun umat Islam negara ini menyambut Maulidur Rasul. Hari yang cukup bermakna ini sempena kelahiran junjungan besar Rasulullah itu bukan disambut sekadar upacara rutin tahunan dengan perarakan, laungan selawat tanpa diikuti penghayatannya.

Dalam konteks perpaduan umat Islam Malaysia sahaja, kita sepatutnya menghayati konsep perpaduan yang ditunjukkan oleh Rasulullah.

Apakah perpaduan ummah ini masih kuat dalam diri umat Islam Malaysia? Atau apakah dunia politik sedang mengikis semangat perpaduan itu hingga timbul pula roh benci dan bermusuhan di kalangan umat Islam khususnya orang Melayu?

Kalau menghadiri ceramah sempena Maulidur Rasul ini, sempat juga diselit dakyah-dakyah politik supaya membenci pemerintah.

Sebelum keadaan bertambah teruk dengan unsur-unsur kebencian dan permusuhan, maka kita sendiri harus segera selamatkan perpaduan Melayu/Islam. Hentikan perkelahian sesama orang Melayu.

Banyak mesej yang kita dengar - janganlah kerana perbezaan parti kita sanggup meruntuhkan kekuatan ukhuwah yang sedia terjalin. Jangan kerana taksub dengan pandangan dan ideologi parti politik, kita menghancurkan prinsip Islam sejati.

Jika kita menghayati dakwah Rasulullah, kita tidak disuruh mengabaikan perpaduan. Tetapi yang menghairankan kita, dari tahun ke tahun kita menyambut Maal hijrah dan kemudian Maulidur Rasul, semakin renggang perpaduan ummah. Kenapa?

Sedangkan semua orang Melayu sedar bahawa maruah agama Islam yang kian dicabar dan diancam kesuciannya hanya mampu ditebus apabila kita bersedia bermaafan dan bersatu.

Pemimpin agama dan politik harus melupakan perselisihan dan pertikaian demi agenda bangsa dan agama yang lebih besar.

Maruah dan martabat Melayu/Islam di negara ini hanya mampu dijulang kembali apabila kita benar-benar menghayati nilai dan prinsip Islam sekali gus membudayakan konsep perpaduan sebagaimana keperibadian Rasulullah.

Susah sangatkah kita hendak bersatu dan 'bersaudara' kembali?

Kita perlu perbetulkan masalah perpaduan ini kerana Islam adalah agama murni yang mendidik kita mengenai keharmonian dan kesejahteraan.

Kita juga perlu membuktikan kepada penganut-penganut agama lain di negara ini bahawa Islam bukannya seperti yang digambarkan oleh dunia pada masa kini.

Adalah menjadi tanggungjawab umat Islam negara ini menggembleng tenaga dan bersatu untuk memperbetulkan kesilapan masa lalu. Ikut panduan Rasullullah dalam menyatukan semua umat Islam ketika kita menghadapi masalah percanggahan pendapat dalam politik.

Tidak perlu diajar cara bagaimana hendak menyatukan semua umat Melayu/Islam negara ini. Kita semua tahu apa sebenar masalah hingga sukar menggembalikan perpaduan.

Semangat tolak ansur dan perundingan antara pemimpin Melayu/Islam perlu difikirkan dengan bersungguh-sungguh.

Kalau kita hayati dengan serius kisah kehidupan Nabi Muhammad SAW dan mahu menjadikannya panduan umat Islam dalam menjalankan urusan harian, insya-Allah segala bentuk polemik dalam masyarakat boleh dikurangkan.

Elok sempena sambutan Maulidur Rasul peringkat kebangsaan tahun ini yang bertemakan "Memantap Ukhuwah, Memperkasa Ummah" maka jangan dilengah-lengah usaha ke arah memperkukuhkan perpaduan umat Melayu/Islam.

- UTUSAN

Facebook punca masalah sosial kalangan remaja Indonesia

Oleh BORHAN ABU SAMAH

Majlis Ulama Indonesia pernah mengeluarkan fatwa mengharamkan Facebook, namun tindakan itu mendapat kritikan daripada pelbagai pihak yang menganggapnya tidak wajar.

Kritikan itu kerana Facebook kini menjadi medium penting di Indonesia, bahkan di seluruh dunia untuk orang ramai berkomunikasi di dunia maya. Sehingga rakan-rakan yang puluhan terpisah, dapat ditemui semula hanya melalui Facebook.

Selain menghubungkan silaturahim, Facebook juga menjadi alat komunikasi secara percuma tanpa mengira, jarak atau batas sempadan negara.

Namun perkembangan yang begitu cepat menyebabkan banyak pihak belum bersedia dengan kesan buruk yang muncul bersama teknologi terkini itu.

Facebook ibarat pisau yang mempunyai dua mata, selain memberi kemudahan, ia juga mempunyai keburukan jika tidak dapat dikawal, khususnya bagi golongan remaja dan murid-murid sekolah yang masih mentah serta dangkal fikirannya.

Memiliki akaun Facebook bagaikan suatu yang wajib di Indonesia dan sesiapa tidak mempunyai akaun Facebook dia akan dianggap telah ketinggalan zaman.

Di negara republik itu juga para pengendali telekomunikasi berlumba-lumba menawarkan pakej langganan dan telefon bimbit yang mempunyai kemampuan mengakses Facebook pada kadar yang cukup murah.

Kebanjiran telefon bimbit dari negara China dengan ciri-ciri akses Facebook menyebabkan kanak-kanak yang masih berada di sekolah rendah telah mampu memiliki telefon bimbit sedemikian.

Dengan berjimat duit belanja sekolah untuk beberapa bulan mereka telah dapat membeli sebuah telefon bimbit sedemikian.

Selain itu mereka juga dapat mengakses Facebook di kafe siber yang berselerak di seluruh Indonesia, khususnya di kota-kota utama.

Kini Facebook menjadi masalah baru kepada ibu bapa yang tidak mengikuti perkembangan teknologi itu. Anak-anak yang masih berada di bangku sekolah rendah menjadikan Facebook untuk berkenalan dengan teman yang baru.

Baru-baru ini seorang murid perempuan sekolah rendah di Jakarta hilang dari rumah kerana mengikut teman lelaki yang dikenali melalui Facebook.

Bagaimanapun selepas dua hari hilang, murid perempuan itu ditemui oleh orang ramai dan diserahkan kepada ibu bapanya setelah kisah kehilangan murid berkenaan dihebahkan oleh sebuah stesen televisyen.

Teman lelakinya baru berusia belasan tahun, ditangkap polis, namun akhirnya dia dibebaskan kerana ibu bapa gadis berkenaan menarik kembali laporan polis, setelah mendapati anaknya selamat dan tidak diapa-apakan.

Sebelum itu seorang gadis berusia 14 tahun diculik oleh teman lelaki yang baru dikenali melalui Facebook. Setelah berjaya dikesan polis, gadis itu diselamatkan dan teman lelakinya telah diberkas dan kini didakwa di mahkamah kerana menculik.

Empat orang pelajar sebuah sekolah menengah pula dibuang sekolah kerana menulis kata-kata kesat dan mengugut guru wanita mereka di dalam Facebook.

Sebelum itu seorang lelaki berdepan dengan hukuman penjara lima tahun jika didapati bersalah kerana menghina rakannya di dalam Facebook.

Setiausaha Agung Suruhanjaya Nasional Perlindungan Anak Indonesia, Arist Merdeka Sirait berkata, fenomena baru itu harus diawasi oleh ibu bapa kerana ia memberi kesan yang negatif kepada anak-anak jika tidak digunakan dengan betul.

Ibu bapa katanya, tidak seharusnya melarang anak-anak daripada memiliki akaun Facebook, sebaliknya mereka perlu sama memiliki akaun berkenaan dan menjadi kawan kepada Facebook anak mereka sebagai langkah pencegahan dan kawalan daripada pengaruh yang tidak baik.

Badan bukan kerajaan itu setakat ini telah menerima 36 aduan berhubung kes anak dan remaja yang menjadi mangsa kepada Facebook sejak Januari hingga Februari tahun ini.

Untuk penculikan anak, kami mencatat ada tujuh kasus yang dilaporkan," kata Arist.

Menurut Arist, laporan tersebut menunjukkan modus operandi perdagangan anak dan mangsa rogol berpunca daripada Facebook.

Namun aspek utama yang harus diberikan perhatian oleh ibu bapa adalah masa meluangkan masa untuk anak-anak.

Kebanyakan anak-anak yang terbabit dengan gejala sosial berpunca daripada sikap ibu bapa yang gagal meluangkan masa untuk anak-anak.

Anak-anak khususnya perempuan memerlukan perhatian, pujian, kasih sayang dan pengiktirafan. Jika itu tidak diperolehi di rumah mereka akan mencarinya di luar. Cara paling mudah adalah dengan mencari kenalan melalui Facebook.

Apabila anak-anak mula mencurah perasaan melalui Facebook dan tidak lagi kepada ibu atau bapanya, ia merupakan petanda bahawa akan timbul masalah.

- UTUSAN

Berpecah kerana orkestra politik

Oleh ZULKIFLEE BAKAR

"Tidak salah berselisih faham kerana masing-masing mempunyai naluri untuk berfikir tetapi jangan sampai berpecah.

''Sekarang ini seolah-olah seperti sebuah orkestra yang dimainkan yang mahukan kita (orang Melayu) bergaduh.''

Pesanan ini bukanlah dilafazkan oleh mana-mana pemimpin politik Melayu tetapi ia adalah peringatan tulus ikhlas daripada Yang Dipertua Majlis Agama Islam Pulau Pinang (MAIPP) Elias Zakaria, kelmarin.

Persoalannya sejauh manakah orang Melayu memahami akan permainan orkestra politik tersebut? Atau demi kepentingan politik, masing-masing lebih rela mengorbankan kepentingan bangsa dan agama?

Apa yang menarik Elias memberikan peringatan itu ketika menyampaikan ceramah di Pulau Pinang dalam forum bertajuk ''Nilai Sebenar Pemerintahan Khalifah Umar Abdul Aziz.''

Selepas pilihan raya umum lalu nama Khalifah Umar Abdul Aziz menjadi sebutan di Pulau Pinang apabila Ketua Menteri Pulau Pinang yang juga Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng menyatakan hasrat untuk mencontohi kepimpinan khalifah agung berkenaan.

Tetapi seperti mana kata Elias dalam ceramahnya, ''Jangan sebut (mencontohi kepimpinan Khalifah Abdul Aziz) sebab retorik politik, tapi fahami dan hayati sepenuhnya apa yang dia telah lakukan.''

Namun bagi orang Melayu yang taksub dengan pegangan politik sempit dan demi menjaga kepentingan politik bersama dalam pakatan, mereka bergembira dengan apa yang diucapkan oleh Guan Eng.

Begitu ramai sekali pemimpin pembangkang hatta dalam Pas sendiri yang memperjuangkan Islam begitu teruja dengan permainan lidah Setiausaha Agung DAP itu.

Justeru tidak hairanlah apabila kerajaan negeri Pulau Pinang membatalkan perarakan Maulidur Rasul, ramai pemimpin utama Pas membela Guan Eng.

Pelbagai andaian dan hujah dikeluarkan, malah ada yang sanggup membelek kitab bagi mempertahankan pembatalan berkenaan.

Demikianlah juga apabila ada pemimpin pembangkang bukan Islam memperalatkan ayat suci al-Quran dalam kempen politik mereka, orang Melayu termasuklah pemimpin politik Islam yang menjadi sekutu mereka memuji.

Lebih mendukacitakan lagi, ada ketikanya akibat terlalu taksub dengan politik, sesetengah pengikut parti sanggup melaungkan takbir 'Allahuakhbar'' apabila seseorang pemimpin bukan Islam berhujah.

Apabila ada pemimpin politik lain menentang perkara berkenaan, pemimpin atau parti itu akan dianggap perkauman atau tidak pandai soal Islam.

Begitulah keadaan orang Melayu sekarang, kita berpecah-belah, tidak mahu sepakat dan sekata semata-mata kerana perbezaan politik.

Perbezaan itulah yang menutup mata dan hati sesetengah daripada pemimpin Melayu untuk melihat kebenaran dan kadang-kala 'tersesat' dalam membezakan antara kepentingan politik dan kepentingan umat.

Inilah bahana orkestra yang mungkin dimaksudkan oleh Elias. Sesetengah kita mengikut alunan orkestra politik tersebut sehingga kita leka dan lalai. Kesudahannya kita berpecah-belah walaupun kita sebangsa dan seagama serta mengadap kiblat yang sama.

Kecelaruan akibat orkestra politik inilah yang membuka laluan kepada pihak-pihak lain untuk begitu berani dari semasa ke semasa terus mempersenda dan memperlekehkan apa sahaja yang berkaitan dengan orang Melayu dan Islam.

Mereka sudah tidak ada rasa takut atau bimbang lagi kerana mereka tahu akan ada pemimpin politik Melayu yang akan sentiasa 'senada' dan 'seirama' dengan mereka.

Kepentingan politik mengatasi segala-galanya, apa sahaja hujah yang berkaitan bagi mewujudkan perpaduan di kalangan orang Melayu dan Islam akan dianggap rasis.

Atas sebab itulah Elias menegaskan, bahawa kita boleh berbeza cara hidup termasuk fahaman politik tetapi tidak sepatutnya berpecah.

Ia kerana perpecahan tidak akan menguntungkan mana-mana pun kelompok Melayu dan umat Islam. Sebab itulah di dalam al-Quran dan hadis, soal perpaduan ummah amat ditekankan.

Sejarah Islam sudah membuktikan perpecahan di kalangan umat Islam akan melemahkan mereka dan akhirnya mereka akan bercerai-berai sehingga tumbangnya empayar keagungan Islam.

Seperti mana kata Elias kunci kejayaan untuk menjadi umat yang hebat serta disegani sebenarnya bermula dengan kekuatan perpaduan dan bukannya kekuatan ekonomi.

Tetapi berapa ramaikah pemimpin Melayu yang menyedari perkara ini? Oleh kerana mementingkan perebutan kuasa politik, mereka meminggirkan semua peringatan itu.

Bagi mereka, kerjasama politik di dalam satu pakatan biarpun berbeza ideologi adalah lebih mustahak berbanding daripada mempertahankan hujah atau kritikan benar yang disampaikan oleh lawan politik mereka biarpun ia berkaitan dengan kepentingan agama dan bangsa.

Malahan ada pula yang tanpa mahu berfikir panjang - sudah pasti kerana kepentingan politik - sanggup bersetuju jika ada pihak luar mencampuri urusan dalaman negara kita.

Bagi mereka itu berlaku kononnya kerana di negara ini yang pemimpin utamanya adalah orang Islam terlalu banyak kepincangan termasuklah dalam bidang kehakiman.

Justeru hujah mereka, campur tangan asing hanyalah lambang keprihatinan kelompok berkenaan. Tetapi mereka sengaja melupakan orang asing yang bersikap demikian pastinya mempunyai 'udang di sebalik batu'.

Lebih malang lagi, pendirian yang boleh dianggap songsang ini disokong pula oleh penulis-penulis blog politik yang tidak sebulu dengan pemimpin parti Melayu di pihak kerajaan.

Ini belum lagi termasuk lidah rasmi parti masing-masing yang ada antaranya seratus-peratus hanya memaparkan fitnah dan memburukkan sesama Islam.

Mereka menulis mengikut emosi, mempertahankan pembatalan perarakan Maulidur Rasul, bergembira dengan penggunaan ayat al-Quran oleh bukan Islam dan menuduh pemimpin yang mempertahankan hak Melayu dan Islam sebagai rasis.

Inilah senario akibat leka dan lalai dengan orkestra politik yang dimainkan oleh pihak-pihak yang tidak mahu orang Melayu dan Islam bersatu.

Bagi puak yang memainkan orkestra politik dengan tujuan untuk terus memecah-belah orang Melayu, mereka terus akan berbuat demikian kerana mereka tahu kelemahan orang kita ialah mudah terpengaruh dengan retorik politik. Ini termasuklah kata-kata ingin mencontohi kepimpinan Khalifah Umar Abdul Aziz.

Hakikatnya, seperti mana dibimbangi oleh Elias, orang Melayu terus berpecah-belah. Perbezaan fahaman politik tidak lagi diiringi dengan usaha untuk merapatkan jurang dalam soal-soal berkaitan orang Melayu dan Islam.

Ada antara pemimpin Melayu terlalu teruja untuk meraih kekuasaan dan kedudukan, kelompok seperti ini sudah tidak mempedulikan apa-apa lagi selain mencari kedudukan politik semata-mata.

Justeru ketika kita masih berada dalam semangat sambutan memperingati kelahiran Nabi Muhammad SAW, maka cubalah berfikir sejenak wajarkah kita terus menari mengikut rentak orkestra alunan orang lain sehingga suatu hari kelak mampu memudaratkan masa depan orang Melayu dan umat Islam.

- UTUSAN

Jumaat, Februari 26, 2010

Jawatan Kosong di Kementerian Pertahanan (KEMENTAH) Feb 2010

Warganegara Malaysia yang berkelayakan, anda adalah dipelawa untuk memohon mengisi jawatan-jawatan kosong berikut :

1. Tukang K3
2. Pemandu Kenderaan
3. Pekerja Awam Khas
4. Atendan Kesihatan
5. Pembantu Am Pejabat (Pelayan Mes)
6. Pekerja Awam
7. Pemandu/Operator Jentera Pemunggah

IKLAN JAWATAN KOSONG
http://www.ziddu.com/download/8747794/atanKosongdiKementerianPertahananKEMENTAHFeb2010.pdf.html
atau
http://www.scribd.com/doc/27513665/iklan-jawatan-kosong-di-kementerian-pertahanan-kementah-feb-2010

CARA MEMOHON
http://www.ziddu.com/download/8747795/ohonJawatanKosongdiKementerianPertahananKEMENTAH.pdf.html
atau
http://www.scribd.com/doc/27513771/cara-memohon-jawatan-kosong-di-kementerian-pertahanan-kementah

Permohonan boleh dibuat dengan melayari terus melalui laman web :
http://www.jobsmalaysia.gov.my

TARIKH TUTUP : 12 MAC 2010

Jawatan Kosong di Majlis Agama Islam dan Adat Istiadat Melayu Kelantan (MAIK) Feb 2010

Permohonan adalah dipelawa daripada Warganegara Malaysia [ keutamaan kepada peranakan Negeri Kelantan] yang berkelayakan untuk mengisi jawatan di Majlis Agama Islam dan Adat Istiadat Melayu Kelantan

JAWATAN:
- Penolong Akauntan Gred W32

(Calon hendaklah mempunyai pengalaman tidak kurang daripada 10 tahun dalam bidang berkaitan)

IKLAN JAWATAN KOSONG
http://www.ziddu.com/download/8747437/watanKosongdiMajlisAgamaIslamKelantanMAIKFeb2010.pdf.html
atau
http://www.scribd.com/doc/27511822/iklan-jawatan-kosong-di-majlis-agama-islam-kelantan-maik-feb-2010

Permohonan hendaklah sampai ke alamat berikut:

YABhg. Dato’ Timbalan Yang DiPertua,
Majlis Agama Islam dan Adat Istiadat Melayu Kelantan,
Kompleks Balai Islam, Lundang,
15200 KOTA BHARU.

TARIKH TUTUP : 2 MAC 2010

Jawatan Kosong Kontrak SPS di Kementerian Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan (KPKK) Feb 2010

JAWATAN:
- Pegawai Skim Perkhidmatan Singkat (SPS)

Tempoh Lantikan:
Sehingga 31 Disember 2010

Kelayakan:
- Diploma/STPM (Teknologi Maklumat, Kejuruteraan atau berkaitan)

IKLAN JAWATAN KOSONG
http://www.ziddu.com/download/8746258/menterianPeneranganKomunikasiKebudayaanKPKKFeb2010.doc.html
atau
http://www.scribd.com/doc/27507495/iklan-jawatan-kosong-kontrak-kementerian-penerangan-komunikasi-kebudayaan-kpkk-feb-2010

Permohonan hendaklah dihantar ke alamat:

Bahagian Pengurusan Sumber Manusia
Kementerian Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan,
Tingkat 4 Blok F, Kompleks Pejabat Kerajaan Bukit Perdana,
50610 Kuala Lumpur.
(u.p: Unit SPS, PRE2)

http://www.kpkk.gov.my

TARIKH TUTUP : 5 MAC 2010

Sejarah Kelahiran Rasulullah SAW

Awan gelap Jahiliyah telah menutupi sepenuhnya Jazirah Arab. Perbuatan buruk dan haram, perang berdarah, perompakan, dan pembunuhan bagi memusnahkan seluruh kebajikan telah menyebabkan masyarakat Arab berada dalam situasi yang hina dan penuh kederhakaan. Pada waktu itulah muncul bintang pagi kemakmuran; suasana gelap itu kini disinari kelahiran Nabi Suci yang dinanti-nantikan. Mulalah langkah awal menuju pembangunan peradaban, kemajuan, dan kemakmuran bagi bangsa terbelakang ini. Segera cahaya ini menyinari seluruh dunia; asas-asas pengetahuan, kearifan, dan peradaban pun diletakkan.

Tahun, Bulan, dan Tanggal Kelahiran Nabi Muhammad

Para penulis sirah (sejarah/biografi) Nabi umumnya sepakat bahawa Nabi Muhammad lahir di Tahun Gajah 570 M. Adalah pasti bahawa baginda kembali ke sisi Allah tahun 632 M. Bila saat itu usianya 62-63 tahun, bererti baginda lahir tahun 570 M.

Hampir semua ahli hadis dan sejarawan sepakat bahawa Nabi lahir di bulan Rabiulawal, walaupun mereka berbeza pendapat tentang tanggalnya. Ulama-ulama Ahlus Sunnah Wal Jemaah sepakat bahawa baginda lahir pada hari Isnin, tanggal 12 bulan yang sama.

Memberi Nama kepada Nabi

Hari ketujuh telah tiba. Seekor domba disembelih Abd al-Muttalib sebagai ungkapan rasa syukurnya kepada Allah. Sejumlah orang dijemput untuk menghadirinya. Di hari perayaan yang besar itu, dihadiri oleh kebanyakan orang Quraisy, ia menamakan cucunya “Muhammad”. Ketika ditanya mengapa ia menamakannya Muhammad padahal nama itu jarang dipakai orang Arab, ia menjawab, “Saya berharap ia terpuji di syurga mahupun di bumi.”

Dalam kaitan ini, Hasan bin Tsabit berkata, “Sang Khaliq mengambil nama Rasul-Nya dari nama-Nya sendiri. Dengan demikian, sementara Allah adalah Mahmud (terpuji), Nabi-Nya adalah Muhammad (patut dipuji). Kedua-dua kata ini diambil dari akar kata yang sama dan mengandungi makna yang sama pula”.

Pastilah bahawa ilham suci memainkan peranan dalam pemilihan nama ini, kerana walaupun nama “Muhammad” dikenali di kalangan orang Arab, hanya segelintir orang hingga waktu itu yang diberi nama yang sama. Menurut bancian yang pasti, yang dikumpulkan para sejarawan, hanya enam belas orang yang diberi nama ini sebelum Nabi.”

Hampir tak perlu dikatakan, semakin sedikit suatu kata digunakan, semakin kecil pula peluang salah faham tentang kata itu. Kerana Kitab-kitab Suci telah meramalkan kedatangan Islam berikut nama serta tanda-tanda rohaniah dan jasmaniah yang khusus dari Nabi, maka tanda-tandanya haruslah demikian jelas sehingga tidak muncul suatu kekeliruan. Salah satu tanda itu adalah nama Nabi. Penting bahawa nama itu harus dipakai oleh demikian sedikit orang sehingga tidak ada keraguan atas identitinya, khususnya bilamana sifat dan tanda-tandanya dicantumkan. Dengan begitu, orang yang kemunculannya telah diramalkan oleh Taurat dan Injil ini dapat dikenali dengan mudah. Al-Quranul Karim menyebut dua nama Nabi. Dalam surah Ali Imran ayat (138), Muhammad ayat (2), al-Fath ayat (29), dan al-Ahzab ayat (4), baginda disebut Muhammad, sedang dalam surah ash-Shaf ayat (6), baginda disebut Ahmad. (Perbezaan ini, sebagaimana dicatat sejarah, adalah kerana ibunda Nabi sudah menamainya Ahmad sebelum datuknya menamai Muhammmad).

Masa Menyusui Nabi

Nabi disusui ibunya hanya selama tiga hari. Selepas itu, dua wanita lain mendapat kehormatan menjadi ibu susunya.

a. Suwaibah: wanita hamba sahaya Abu Lahab.

Ia menyusui Nabi selama empat bulan, dan kerap mendapat pujian Nabi dan isterinya yang soleh, Khadijah, sepanjang hidupnya. Setelah dilantik sebagai Nabi, Nabi berniat membelinya. Baginda mengirim seseorang menghadap Abu Lahab untuk mengadakan tawar-menawar, namun Abu Lahab menolak menjualnya. Bagaimanapun, Suwaibah menerima bantuan dari Nabi sepanjang hidupnya. Sekembalinya Nabi dari Perang Khaibar, berita kematian Suwaibah sampai kepada baginda. Tanda kesedihan terlihat di wajahnya. Baginda mencari putera Suwaibah, dengan maksud memberi bantuan, tapi baginda dilaporkan bahawa anak Suwaibah juga sudah meninggal lebih dahulu.

b. Halimah: puteri Abi Zuwaib dari suku Sa’ad bin Hawazan. Ia mempunyai tiga anak: Abdullah, Anisah, dan Syima’. Syima’ juga turut mengasuh Nabi.

Sudah menjadi kebiasaan, keluarga bangsawan Arab mempercayakan anak-anaknya kepada wanita penyusu. Biasanya para ibu susu itu tinggal di luar kota, sehingga anak-anak dapat dibesarkan di udara gurun yang segar serta tumbuh kuat dan sihat. Selain itu, di persekitaran gurun, anak-anak juga tak mudah ketularan penyakit seperti di kota Makkah. Mereka juga dapat belajar bahasa Arab di kawasan yang masih asli ini. Para penyusu suku Bani Sa’ad sangat terkenal di kawasan ini. Mereka mengunjungi Makkah pada waktu-waktu tertentu, lalu masing-masing membawa pulang seorang bayi.

Empat bulan selepas kelahiran Nabi, ibu-ibu penyusu Bani Sa’ad mengunjungi Makkah. Tahun itu mereka sedang mengalami kemarau yang teruk, sehingga sangat memerlukan pertolongan keluarga-keluarga bangsawan.
Bayi Quraisy yang baru lahir itu tidak mahu mengisap buah dada wanita penyusu mana pun. Kebetulan Halimah datang dan anak itu pun menyusu padanya. Keluarga Abd al-Muttalib sangat gembira. Abd al-Muttalib berkata kepada Halimah, “Engkau dari suku mana?” Jawabnya, “Dari suku Bani Sa’ad”. Lalu Abd al-Muttalib menanyakan namanya. Abd al-Muttalib sangat gembira mengetahui nama dan sukunya seraya berkata. “Bagus! Bagus! Dua kebiasaan yang baik dan dua sifat yang mulia. Yang satu kebahagiaan dan kemakmuran, dan yang lainnya kelembutan dan kesabaran.”

Masa Kanak-Kanak Nabi

Sejarah meriwayatkan bahawa kehidupan Nabi penuh peristiwa menakjubkan sejak masa awal masa kanak-kanak hingga kerasulannya. Semuanya mengandungi aspek kebesarannya. Keseluruhannya menunjukkan bahawa kehidupan Nabi tidaklah biasa.

Kini kita tampilkan dua kejadian dari sejarah hidup Nabi yang misteri dan ajaib. Bila kisah ini dihayati, maka ianya adalah meyakinkan kita tentang kebesaran dan kemuliaan Nabi SAW.

a. Halimah berkata: “Ketika memikul tanggungjawab membesarkan bayi Aminah, saya memutuskan menyusui sang bayi di situ juga di hadapan ibunya. Saya masukkan puting buah dada kiri yang berisi susu ke mulutnya, tetapi si bayi lebih suka susu sebelah kanan. Padahal buah dada kanan itu tak ada susunya sejak kelahiran anak saya yang pertama. Kerana desakan si bayi, saya menyusuinya dengan sebelah kanan yang kosong itu dan, sebaik saja ia menghisap, sumber yang kering itu pun berisi penuh susu. Kejadian itu membuat semua yang hadir kehairanan.”

b. Halimah juga mengatakan: “Sejak membawa Muhammad ke rumah, saya menjadi lebih makmur. Harta dan ternak saya meningkat.”

Kita dapati peristiwa serupa dalam Al-Quranul Karim berkaitan dengan Maryam (ibunda Nabi Isa). “Maka rasa sakit akan melahirkan anak memaksa ia bersandar pada pangkal pohon kurma. Dia berkata, ‘Aduhai, alangkah baiknya aku mati sebelum ini, dan aku menjadi sesuatu yang tidak berguna serta terlupakan.’ Maka Jibril menyerunya dari tempat yang rendah, ‘Janganlah kamu bersedih hati, sesungguhnya Tuhanmu telah menjadikan anak sungai di bawahmu dan goyanglah pangkal pohon kurma ke arahmu, nescaya pohon itu akan menggugurkan buah kurma yang masak kepadamu.”(Surah Maryam : 23-25)

Memang terdapat perbezaan besar antara Maryam dan Halimah dari sisi kedudukannya, dan perbezaan serupa juga ada di antara dua bayi itu. Namun, jika martabat dan keunggulan peribadi Maryam menjadikannya memperolehi rahmat Ilahi, maka tidak mustahil kedudukan dan darjat si bayi Muhammad di kemudian hari menjadikan ibu susunya layak mendapat kurnia Allah.

Lebih jauh kita ketahui tentang Maryam dari Al-Quran. Kesucian dan kesolehannya telah mengangkatnya sedemikian rupa sehingga, “Setiap kali Zakaria masuk untuk menemui Maryam di mihrab, ia dapati makanan di sisinya. Zakaria berkata, ‘Dari mana kamu memperolehi (makanan) ini?’ Maryam menjawab, ‘makanan itu dari sisi Allah.”(Surah Ali Imran : 37)

Berdasarkan ini, tidak seharusnya kita ragu akan kebenaran mukjizat Nabi, apalagi menganggapnya mustahil.

Lima Tahun di Gurun

Nabi tinggal selama lima tahun bersama suku Bani Sa’ad dan tumbuh sihat. Selama itu, ada dua atau tiga kali Halimah membawanya menemui ibunya.

Kali pertama Halimah membawanya kepada ibunya adalah ketika masa menyusuinya selesai. Namun, Halimah mendesak Aminah untuk mengembalikan anaknya kepadanya. Alasannya, anak itu telah menjadi sumber kurnia dan rahmat baginya. Alasan ibunya mengabulkan permintaan Halimah adalah lantaran wabak penyakit sedang melanda Makkah waktu itu.

Kali kedua Halimah membawa Muhammad ke Makkah bertepatan dengan datangnya sekumpulan pendita dari Etiopia di Hijaz. Mereka melihat anak itu di kalangan suku Bani Sa’ad. Mereka mendapatkan bahawa semua tanda Nabi yang akan datang sesudah Nabi Isa, sebagaimana disebutkan dalam Kitab-kitab Suci, ada pada anak itu. Kerana itu, mereka memutuskan untuk menguasai anak itu bagaimanapun caranya, dan akan membawanya ke Ethiopia, supaya negeri itu memperolehi kehormatan mempunyai Nabi.

Sebagaimana disebutkan dalam Al-Quran, tanda-tanda Nabi Muhammad telah diceritakan dalam Injil. Oleh itu, sangatlah wajar bila para pendita waktu itu dapat mengenali orang yang tanda-tandanya lengkap. Al-Quran mengatakan dalam kaitan ini. “Dan ingatlah ketika Isa Putera Maryam berkata, ‘Hai Bani Israil, sesungguhnya aku adalah utusan Allah kepadamu, membenarkan kitab (yang turun) sebelumku, iaitu Taurat, dan memberi khabar gembira dengan (akan datangnya) seorang rasul sesudahku, yang namanya Ahmad (Muhammad).’ Tapi tatkala rasul itu datang kepada mereka dengan bukti-bukti yang nyata, mereka berkata, ‘Ini adalah sihir yang nyata.”Suarh Ash-Shaf : 6.

Ada lagi ayat lain yang menunjukkan dengan jelas tanda-tanda Nabi Muhammad di dalam Kitab-Kitab Suci, dan orang-orang terdahulu mengetahui hal itu dalam Surah Al-A’raf : 157.

AL-ISLAM
http://smzblog.wordpress.com

Menyambut Maulidur Rasul Dengan Semangat Perpaduan

Dalam satu riwayat hadis, Rasulullah s.a.w. bersabda yang bermaksud: "Beruntunglah mereka yang melihat aku dan beriman kepadaku (Nabi mengungkapkannya sekali) dan beruntunglah mereka yang tidak melihat aku dan boleh beriman kepadaku (Baginda mengulang ungkapan ini sebanyak tujuh kali).

Dan para ulama berpendapat menyambut Maulidur Rasul ialah antara amalan mengingati dan beriman kepada Rasulullah s.a.w. dan keperibadiannya yang boleh menyedarkan manusia akan tanda kebesaran Allah.

Firman Allah dalam Surah Al-Hajj membawa maksud "Barang siapa memuliakan tanda-tanda kebesaran Allah, maka sesungguhnya ia satu gambaran ketakwaan hati".

Maka Maulidur Rasul yang disambut dengan rasa ketakwaan ini pada setiap majlis, ceramah atau forum akan mendekatkan umat Islam untuk menghayati keperibadian mulia baginda Rasul, meninggalkan segala yang ditegahnya, melaksanakan apa yang diajarkan, mengajak orang lain ke jalan dakwahnya, memperbanyak selawat ke atasnya dan mencintai ahli keluarganya.

Ajaran Rasulullah

Antara ajaran Rasulullah s.a.w ialah supaya manusia sentiasa berbuat baik. Umat Islam disuruh bersikap adil kepada kawan dan lawan, hendaklah hidup bersaudara, bermasyarakat dan tolong menolong dalam perkara baik.

Rasulullah s.a.w sendiri hidup dalam masyarakat kafir Quraisy di Mekah. Namun Baginda memperkenalkan persaudaraan bersama para sahabat yang memeluk Islam dan terhadap keluarganya dari kalangan kafir Qquraisy serta jiran-jiran, kawan-kawan dan masyarakat.

Apabila para sahabatnya yang asalnya kafir, memeluk Islam, maka Rasulullah tidak melarang mereka yang telah Islam itu berbuat baik terhadap keluarga mereka yang masih lagi kafir.

"Namun, ramai di antara kita kini yang gemar memilih untuk bertentangan. Seolah-olah menyelesaikan sesuatu perbezaan dengan 'berlawan tangan' ialah lebih baik, hebat dan bermaruah berbanding menyelesaikan sesuatu masalah dengan cara yang berhemah dan bersangka baik," kata Felo Institut Kefahaman Islam Malaysia (Ikim) Azrina Sobian.

Di dalam artikelnya yang membicarakan mengenai perselisihan pendapat yang berlaku dalam masyarakat Malaysia kebelakangan ini, beliau mengingatkan bahawa sejarah telah membuktikan perselisihan yang tidak diurus dengan bijak, boleh membawa bencana.

Tamak Dan Pentingkan Diri

Apa yang sangat menyedihkan, katanya, ramai di antara kita yang tamak dan hanya mementingkan diri sendiri, gagal ataupun enggan melihat mahupun merasai kesan buruk pertentangan sebegini sedangkan perbezaan pandangan dan pemikiran yang berlaku sebenarnya boleh dielak.

Azrina, Felo Pusat Kajian Sains dan Alam Sekitar Ikim, berkata memilih perpecahan berbanding kesatuan ternyata bertentangan dengan pandangan hidup Islam.

Sebagai agama yang suci lagi sempurna, Islam menganjurkan penyatuan atau persaudaraan (surah an-Nisaa' 4:1, surah al-Hujuraat 49:10) dan membenci perpecahan (surah ali-Imran 3:103). Dalam mencapai perpaduan ini pula, Islam menganjurkan kita saling kenal mengenali demi mencapai kesejahteraan dalam hidup(surah al-Hujuraat 49:13) .

"Lihatlah betapa indahnya pandangan hidup Islam terhadap persaudaraan. Malangnya, pada masa kini, kealpaan, ketidakfahaman atau keengganan untuk memahami tuntutan ini telah menyebabkan kita lebih suka bertelingkah berbanding berbaik-baik," katanya.

Menurutnya jika dikaji secara teliti sebab-musabab terjadinya perkara ini, maka kita akan kembali kepada satu sifat manusia yang paling utama iaitu ketamakan. Tamak untuk menjadi yang paling kaya, tamak untuk menjadi pemimpin, tamak untuk mendapat segala projek, tamak untuk menjadi paling popular dan segala bentuk ketamakan lagi sehingga rela memperjudikan kedamaian.

Betulkan Keadaan

Tindakan paling utama masyarakat Malaysia atau umat manusia membetulkan keadaan ini ialah untuk menyedari hakikat dan tanggungjawab masing-masing, katanya.

"Kita sebagai ahli masyarakat umum mempunyai tanggungjawab untuk menjadi manusia bijak yang boleh dan mampu menapis unsur-unsur kejahatan yang secara khusus dan bijaksana mengarah kita kepada perpecahan. Tidak perlulah kita mempercayai segala apa yang disampaikan ke telinga kita kerana segala yang disampaikan itu tidak semestinya benar belaka," katanya.

Apapun, tanamkan keazaman di hati masing-masing bahawa dalam apa jua keadaan, matlamatnya ialah untuk mencapai perpaduan dan mengelakkan perpecahan.

"Selalulah kita berfikir bahawa jika pendapat kita benar, pendapat orang lain juga ada kemungkinan untuk menjadi benar," mintanya.

Menurut Azrina, inilah hakikat yang dipegang oleh Imam Shafie dalam memberikan hujahnya tentang sesuatu perkara yang mungkin berbeza pendapat dengan para ulama sezaman dengan beliau.

Imam Shafie pernah menyatakan bahawa "Demi Tuhan, aku tidak kisah sama ada kebenaran itu dari lidahku atau lidah musuhku".

Ini bermakna, Imam Shafie ingin menghindari perpecahan yang mungkin akan terhasil daripada perbezaan pendapat dan matlamat utamanya ialah mengekalkan kesatuan umat. Inilah yang dikatakan "bersatu dalam perbezaan".

Jika setiap seorang daripada kita memegang matlamat untuk bersatu maka sebenarnya banyak masalah boleh diselesaikan dengan bijaksana, kata Azrina.

Oleh itu, carilah kesatuan bukan perpecahan, seperti kata Al-Subki, seorang penulis biografi tokoh-tokoh dalam Mahzab Shafie, bahawa "Tidak berselisih itu rahmat".

- BERNAMA

Khamis, Februari 25, 2010

Jawatan Kosong di Amanah Ikhtiar Malaysia (AIM) Feb 2010

Amanah Ikhtiar Malaysia sebuah badan Amanah Persendirian di bawah The Trustee (Incorporation) Act 1952 (Revised 1981) bertujuan mengurangkan kemiskinan di Malaysia melalui Skim Pembiayaan Ikhtiar mempelawa calon yang berkelayakan untuk mengisi kekosongan jawatan berikut:

1. PEGAWAI SYARIAH / PEGAWAI EKSEKUTIF SYARIAH
2. PELATIH PENGURUSAN
3. PENOLONG PEGAWAI AKAUN
4. PELATIH PEMBANTU AMAH
5. PEMANDU / PEMBANTU PEJABAT

IKLAN JAWATAN KOSONG
http://www.ziddu.com/download/8727254/anJawatanKosongdiAmanahIkhtiarMalaysiaAIMFeb2010.doc.html
atau
http://www.scribd.com/doc/27419580/iklan-jawatan-kosong-di-amanah-ikhtiar-malaysia-aim-feb-2010

Calon yang berminat hendaklah menghantar permohonan ke alamat :

PENOLONG PENGARAH PERJAWATAN
Ibu Pejabat, Amanah Ikhtiar Malaysia
No 2 & 4, Jalan Medan Setia 2,
Plaza Damansara, Bukit Damansara,
50490 Kuala Lumpur.

TARIKH TUTUP : 6 MAC 2010

Recent Posts