Jumaat, November 28, 2008

Sihir cacatkan akidah

Dalam zaman serba moden pada hari ini, janganlah terkejut andai mengetahui bahawa sesetengah ahli masyarakat kita masih kuat terbelenggu dengan amalan sihir yang boleh mencacatkan akidah. Sebut sahaja nasi tangas, angin tuju-tuju, santau, ubat guna-guna, minyak dagu, dan seumpamanya ia pastilah antara cabangcabang sihir yang tersohor dan masih tegar diamalkan dalam masyarakat kita.

Sesungguhnya perbuatan sihir ini tidak lain dan tidak bukan adalah berpaksikan kepada ilmu atau ajaran syaitan yang sememangnya mahukan akidah umat Islam terus sesat dan rosak binasa. Sihir tidak memberikan apa-apa kebaikan untuk orang yang mengamalkannya, lebih-lebih lagi orang yang menjadi mangsanya.

Sihir yang menggunakan perantaraan jin dan syaitan tidak lebih daripada bermatlamat negatif untuk memenuhi nafsu serakah, melunaskan dendam kesumat, mahu menunjukkan bahawa diri seseorang itu kuat, atau pun sebagai isyarat diri tidak boleh dicabar dan diganggu-gugat secara fizikal, perasaan dan emosinya.

Banyak impak buruk yang terpaksa ditanggung oleh mangsa sihir seperti penderitaan penyakit yang tidak terubat dengan kaedah perubatan konvensional, mengalami mimpi yang mengerikan, diganggu lembaga menakutkan, tertutup peluang mencari rezeki, menjadi 'bodoh-bodoh alang' dan sebagainya.

Ramai mangsa sihir telah berusaha sehabis daya untuk berubat sama ada dengan menggunakan perubatan moden, perubatan secara tradisional atau bertemu pakar perubatan berasaskan Islam. Namun, dalam kes-kes tertentu, kesan sihir masih tidak berkurangan. Masih juga kesabaran dan keimanan mereka diuji Allah SWT apabila kesan-kesan sihir tersebut semakin hebat mengasak kehidupan mereka. Sememangnya berat mata yang memandang, berat lagi bahu yang memikul sengsara kesan sihir ini.

Dalam kes yang dialami oleh mangsa-mangsa sihir beberapa persoalan wajar diajukan.

Pertamanya, jika benarlah ada orang lain membuat sebarang kesilapan, salah faham, mengganggu hak peribadi atau sebagainya terhadap kita, apakah tidak ada kaedah lain yang lebih tepat untuk kita menyelesaikan pertelingkahan tersebut selain daripada amalan sihir?

Kedua, apakah agaknya nilai kepuasan diri orang yang menyihir apabila melihat mangsa-mangsanya tersiksa secara fizikal, emosi dan mentalnya bahkan sehingga tercabut nyawanya?

Jelas, manusia yang sanggup melakukan sihir adalah rapuh nilai keimanannya. Golongan ini mudah bersekongkol dan tunduk mengalah pada bisikan dan hasutan syaitan. Inilah amalan orang yang fasik dan kufur.

Orang seperti ini tidak sedar bahawa Allah SWT adalah maha berkuasa dan maha adil. Jika baik amalan seseorang itu, maka balasan yang baik jua yang akan diterimanya daripada Allah SWT, begitulah jua padah yang sebaliknya jika dia melakukan kejahatan.

Agama Islam sangat-sangat mencela dan melarang umatnya daripada terjebak dalam amalan sihir ini. Rasionalnya adalah kerana amalan sihir dengan mudah merosakkan akidah dan menghancurkan keimanan seseorang Muslim.

Sihir menyebabkan seseorang yang mengamalkannya hilang keyakinan terhadap kekuasaan Allah SWT bahkan menganggap dirinya lebih berkuasa kerana mampu mendatangkan mudarat kepada pihak lain sesuka hatinya. Sihir berupaya menebalkan rasa sombong, takbur dan zalim dalam kalangan pengamalnya.

Sihir juga akan mengembang biakkan persengketaan, sifat dendam yang tak surut-surut, mengundang fitnah, berpecah belah dan hilang kepercayaan sesama ahli dalam masyarakat.

Bayangkanlah jika sihir menjadi permainan sebati dalam hidup, kalau tercuit sedikit perasaan marah terhadap orang lain, maka sihir pantas dijadikan alat untuk membalas perbuatan orang tersebut. Bermakna, tak habis-habislah orang di sana sini sakit menderita dek permainan sihir yang tak kunjung padam.

Sebagai masyarakat Islam kita perlu secara kolektif, bersungguh-sungguh dan istiqamah menangani dan membasmi perbuatan sihir. Antara lainnya adalah dengan cara:

Segenap lapisan masyarakat perlulah utuh mendalami, menyebarkan dan menghayati ajaran Islam dan menjadikan ia sebagai cara hidup. Islam itu sendiri bermaksud taat, akur dan penyerahan diri kepada Allah SWT dan juga memberi maksud sejahtera.

Maka, menghayati Islam bermakna membugarkan kesejahteraan hubungan sesama manusia dan hubungan dengan Allah SWT.

Menyelesaikan pertelingkahan dan salah faham dengan kaedah yang tepat dan rasional serta mengamalkan konsep maaf-memaafkan sesama individu.

Sentiasa memohon taufik dan hidayah daripada Allah SWT agar sentiasa teguh keimanan dalam diri dan diberi perlindungan daripada hasad dengki, perbuatan jahat dan sihir manusia, jin dan syaitan.

Menjadikan al-Quran dan al-Hadis sebagai panduan dalam semua aspek kehidupan. Begitu juga mengamalkan hafazan dan bacaan ayat-ayat atau surah-surah tertentu dalam al-Quran. Dengan izin Allah SWT ia mampu menjadi pendinding, penangkis dan penawar kesan sihir kepada seseorang.

Memberi didikan kepada masyarakat akan bahayanya amalan sihir yang bukan sahaja merosakkan akidah seseorang bahkan tindak-tanduk dan pemikiran akan turut menjadi porak-peranda dan tidak rasional.

Berdakwah secara berhikmah dan mengambil tindakan tegas terhadap orang yang melakukan sihir supaya dibukakan hijab dalam hatinya untuk segera berubah dan bertaubat nasuha kepada Allah SWT.

Tidak menyokong dan bekerjasama dengan pengamal sihir supaya amalan jahatnya itu akan lenyap dan tidak diwarisi oleh sesiapa pun.

Bagi yang terkena amalan sihir, apa yang perlu dibuat adalah terus yakin dengan kekuasaan Allah SWT. Bersabar dan carilah jalan penyelesaian yang terbaik dan menepati syariat Islam dengan penuh tawakal kepada Allah. Tiada penyakit di dalam dunia ini yang tidak ada penawarnya.

Anggaplah bahawa ini adalah salah satu bentuk ujian Allah SWT untuk melihat keteguhan iman seseorang. Firman Allah SWT yang bermaksud: "Demi sesungguhnya! Kami akan menguji kamu dengan sedikit perasaan takut (kepada musuh) dan (dengan merasai) kelaparan, dan (dengan berlakunya) kekurangan dari harta benda dan jiwa serta hasil tanaman. Dan berilah khabar gembira kepada orang-orang yang sabar. (Iaitu) orang-orang yang apabila mereka ditimpa oleh sesuatu kesusahan, mereka berkata: "Sesungguhnya kami adalah kepunyaan Allah dan kepada Allah jualah kami kembali." Mereka itu ialah orang-orang yang dilimpahi dengan berbagai-bagai kebaikan dari Tuhan mereka serta rahmat-Nya; dan mereka itulah orang-orang yang dapat petunjuk hidayah-Nya." (Surah al-Baqarah, ayat 155-157).

Kos sara hidup zaman kemelesetan

Rakyat Malaysia yang tinggal di Kuala Lumpur kadangkala tidak sedar betapa bertuahnya mereka. Ibu kota Malaysia itu masih rendah kos sara hidupnya, dan apabila berlaku sebarang kemelesetan ekonomi, mungkin kita masih boleh hidup seperti biasa walaupun ia tidak sebaik sebelum ini.

Di kota-kota besar di Amerika Utara dan Eropah, kos sara hidup di sana mungkin tidak terbayangkan oleh rakyat Malaysia. Dua botol air mineral seberat setengah liter yang dijual di kedai runcit di Amsterdam, misalnya, harganya 3 euro (RM14) dan bil untuk makan beriani sayur dan air jus epal ialah 15 euro (RM70).

Jika anda mahu makan pasta, jus oren dan secawan kopi, anda kena bersedia membayar 21 euro (RM99).

Di Restoran Ismail di Taman Tun Dr. Ismail, Kuala Lumpur, harga beriani ayam mungkin sekitar RM8 dan akan lebih murah lagi jika anda sanggup berkunjung jauh ke Restoran Hakim di Seksyen 7, Shah Alam.

Dalam keadaan kos sara hidup yang tinggi di kota-kota negara maju, bayangkanlah betapa susahnya kehidupan rakyat di sana apabila berlaku kegawatan ekonomi.

Ekoran kesukaran memperoleh pinjaman antara bank, institusi-institusi kewangan mula berhati-hati dan selektif dalam memberi pinjaman dan langkah itu memburukkan lagi situasi.

Minggu ini dua buah rangkaian perniagaan di United Kingdom telah bankrap. Gedung beli-belah Woolworths kini hampir pasti berada dalam tanggungan dengan risikonya ialah 30,000 kakitangan mungkin kehilangan kerja.

Sebuah rangkaian kedai perabot, MFI, pula bakal bankrap yang akan menjejaskan sekitar 1,200 kakitangan selain begitu ramai pembekal dan pelanggannya.

Perniagaan itu telah pun wujud sejak 1964. Selama lima dekad MFI berupaya berhadapan dengan saat-saat sukar ekonomi, tetapi tidak dapat bertahan dalam menghadapi krisis ekonomi kali ini yang disifatkan antara kemelesetan paling buruk dalam sejarah.

Di United Kingdom, menurut laporan TV Perbadanan Penyiaran British (BBC), ada seorang pelanggan yang telah membuat komitmen untuk membeli perabot dari MFI menjelang perayaan Krismas menyatakan dia bimbang kemungkinan hilang deposit yang telah dibayar.

Mungkin ada pengeksport perabot dan barangan pengguna dari Malaysia turut terjejas dengan apa yang berlaku ke atas Woolworths dan MFI, dan kita kena menunggu limpahan kesan kejatuhan dua perniagaan besar British itu.

Pembekal-pembekal perabot, tekstil dan barangan elektronik di negara-negara pembekal perlu lebih risau lagi. Jika perniagaan syarikat British itu tidak dapat diselamatkan dan terpaksa ditutup, kemelesetan ekonomi di UK akan dieksport ke seluruh dunia.

Setiap pengguna sama ada di Amerika Syarikat, Britain, Belanda mahupun di Malaysia mempunyai masalah kewangan peribadi masing-masing. Apabila mereka terjejas kerana perangkap dan kekangan kredit bank-bank, mereka akan mencerminkannya dalam pola perlakuan tertentu.

Pola perlakuan inilah yang menjerut negara-negara Barat sekarang. Banyak bisnes jatuh berikutan sentimen negatif pengguna yang berhati-hati kerana bimbangkan prospek yang tidak menentu.

Rangkaian kedai barangan pengguna paling merasai tempiasnya. Di UK, sentimen pengguna berada pada kedudukan paling rendah sejak 1995, dengan pembelian rumah-rumah baru dilaporkan merudum ke paras terendah dalam tempoh 30 tahun.

Di Belanda, Organisasi untuk Pembangunan Ekonomi dan Pembangunan (OECD) yang dianggotai kira-kira 3O buah negara yang mempunyai ekonomi termaju di dunia menjangkakan ekonomi negara itu akan merosot sebanyak 0.2 peratus pada tahun 2009.

Inilah kali pertama ekonomi Belanda mengecut sejak 1982, yang kadar kemerosotannya tidak seteruk pertumbuhan negara-negara lain dalam zon Euro yang menguncup sehingga 0.6 peratus.

Krisis kewangan global telah mencetuskan satu suasana yang agak panik di Amerika Utara dan Eropah khususnya ke atas para pengguna.

Musuh utama ekonomi kini ialah tingkah laku majoriti pengguna. Keyakinan pengguna yang bimbangkan situasi kewangan peribadi masing-masing membelit ekonomi global yang sudah sedia lemah.

Mereka menangguhkan pembelian-pembelian besar dan berfikir banyak kali untuk membuat pembelian-pembelian kecil. "Orang yang pesimis kini merupakan golongan majoriti," kata seorang ahli ekonomi Belanda.

Di Malaysia, kita pernah berhadapan dengan suasana ekonomi ini pada tahun 1997-1998, satu pengalaman yang memberikan kita arah dan kebijaksanaan mengenai apa yang perlu dilakukan apabila berdepan dengan sentimen seumpama itu.

Ketika krisis kewangan Asia melanda negara mengakibatkan nilai ringgit merosot, meningkatkan kos import dan mencetuskan kegawatan ekonomi sedekad lalu, kita diajar dan diminta oleh kerajaan untuk terus berbelanja.

Kita diberitahu bahawa RM10 yang kita bayar kerana membeli barang mungkin akan berpindah tangan kepada 10 orang lain yang membolehkan ekonomi terus dapat bernafas.

Apabila seseorang pembeli membeli satu produk berharga RM10, harga yang dibayarnya membolehkan pemilik kedai membayar gaji pekerja, sewa kedai dan pembekalnya. Pembekal yang mendapat bayaran daripada peruncit pula dapat terus berupaya mengekalkan pengeluaran dan membayar gaji kakitangan masing-masing.

Dengan seluruh dunia bakal menyambut tahun 2009 berbaur perasaan tidak menentu kerana prospek ekonomi dan kewangan yang kelam, sebagai pengguna kita juga bertanggungjawab untuk berbuat sesuatu bagi mengelakkan putaran ganas kemelesetan.

Jika hari ini anda bercadang untuk makan nasi beriani di mana-mana kedai, teruskanlah seperti biasa.

Langkah itu akan membantu ekonomi dan ramai orang akan terhutang budi dengan sumbangan tersebut. Ingatlah, di kota-kota Barat pengguna terpaksa membayar RM70 untuk sepinggan nasi beriani yang sama.

Jadi bersyukurlah dapat makan beriani dan dapat hidup di Malaysia.

Jangan takut bawa pembaharuan - Dr. Mohd Asri

SELEPAS kira-kira dua tahun menduduki kerusi Mufti Perlis, Dr. Mohd. Asri Zainul Abidin melepaskan jawatan itu secara rasmi pada 30 Oktober lalu. Beliau menyambung semula tugasnya sebagai pensyarah Pengajian Islam di Universiti Sains Malaysia (USM) sebelum mengambil cuti sabatikal di United Kingdom (UK) selama sembilan bulan bermula Disember ini.

Terkenal dalam melontarkan pandangan serta kritikan yang tajam mengenai sesuatu isu, sehingga kadang kala mencetuskan kontroversi, persaraan beliau mendapat reaksi yang pelbagai daripada masyarakat yang kebanyakannya menilai ia merupakan satu kehilangan yang besar.

Dalam wawancara dengan wartawan Utusan Malaysia, MOHD. KHUZAIRI ISMAIL, beliau bagaimanapun menegaskan bahawa usaha dakwahnya tidak pernah berhenti dan akan terus memperjuangkan Islam selari dengan al-Quran dan sunah. Dr. Mohd. Asri juga menjelaskan mengenai kekeliruan segelintir pihak yang melihat pemikirannya liberal dan tidak selari dengan pandangan ahli agama lain.

UTUSAN : Bagaimana Dr. merumuskan tempoh dua tahun sebagai Mufti Perlis?

MOHD. ASRI: Saya tidak merasakan bahawa saya telah melakukan sesuatu yang begitu sempurna, tetapi seorang yang berusaha sekadar yang termampu. Untuk membawa misi merubah seluruhnya dalam tempoh itu memang diluar kemampuan sesiapa pun melainkan dengan izin Allah SWT. Tetapi saya dapat rasakan adanya anjakan pemikiran, institusi Mufti sendiri pun agak meriah.

Saya cuba buat banyak perkara, tapi saya berseorangan dan Perlis itu sendiri tidak besar serta kakitangannya pun tidak ramai. Tetapi Alhamdulillah, ramai yang memberi sokongan. Media misalnya memberi saya peluang dan ruang untuk menulis, saya juga berpuisi, ada berpidato dan bertemu dengan pelbagai peringkat masyarakat seperti aktivis alam sekitar, artis, ahli politik dan banyak lagi. Pastinya saya tidak berpeluang menggarap semuanya, tetapi saya telah cuba berbuat sesuatu sekadar kemampuan saya.

Saya rasa satu perkara yang saya sangat puas ialah apabila saya berada di mana-mana, pelbagai golongan tidak kira tua dan muda, di kampung dan bandar menegur saya dan menyatakan mereka tidak pernah ketinggalan membaca ruangan saya. Saya sangat berterima kasih kepada Mingguan Malaysia dan sekiranya diberi peluang, saya akan terus menulis.

Adakah Dr. merasakan apa yang cuba Dr. bawakan itu telah tercapai?

Tentunya dalam tempoh itu ada perkara yang tidak sempat saya laksanakan, kerana isu sentiasa ada. Bagaimanapun mesej saya sentiasa jelas iaitu dalam menceritakan tentang Islam kita seharusnya menyampaikannya dengan imej yang baik. Islam mengajar kita untuk menggunakan akal dengan betul supaya jangan dalam sesuatu perkara, kita bertindak di luar kewarasan.

Zaman kini sudah berubah dan manusia sendiri sudah boleh berbicara dengan zaman. Tapi ini tidak bererti kita menyusur keluar daripada dalil, tidak sama sekali. Islam tegak atas dalil. Tiada agama yang berdiri atas pandangan individu, atau adat-istiadat kebiasaan sesuatu kaum seperti Melayu. Itu mesej yang cuba saya sampaikan.

Dalam konteks membawa pembaharuan pula, adalah tidak wajar untuk saya membandingkan dengan tokoh-tokoh ilmuwan yang hebat. Tapi apabila bercakap dalam konteks sejarah, Omar Abd. Aziz misalnya, dalam tempoh dua tahun lebih mengetuai negara, banyak membawa perubahan-perubahan yang besar. Begitu juga dengan beberapa tokoh lain yang berjaya mengetuai pembaharuan negara. Saya mungkin tidak sampai ke tahap itu, tapi tidak mustahil adanya pembaharuan yang dibuat dalam tempoh dua tahun tanggungjawab saya sebagai mufti.

Meskipun tidak merubah secara fizikal tetapi dari sudut jalan berfikir, sekurang-kurangnya dengan menyediakan landasan. Saya memang memerlukan masa kerana masa tak pernah cukup. Kalau boleh saya mengharapkan sepanjang hidup saya untuk meneruskan agenda ini. Insya-Allah kalau dipanjangkan umur dan diberi peluang, selepas pulang daripada cuti sabatikal nanti saya akan datang dengan idea pembaharuan yang lain.

Apa harapan Dr. kepada pengganti Mufti Perlis, atau mungkin kepada mufti lain di seluruh negara?

Setiap mufti yang dilantik ada situasinya yang sendiri. Tetapi mereka kena pastikan peranan mufti itu berfungsi. Berfungsi bukan sekadar mengatakan halal atau haram, sebaliknya membuktikan bahawa kita sebagai mufti menjadi rujukan. Rakyat akan sentiasa melihat pandangan kita. Apabila kita bercakap tentang hukum atau sesuatu perkara tentang Islam, orang akan melihat betapa kukuhnya pemikiran itu.

Dalam situasi sekarang, apabila sesuatu perkara itu diputuskan haram, bukan orang tidak setuju ia haram, sebab mereka tahu dalam agama ada halal dan haram. Tapi bagaimana kita mahu sampaikan sesuatu yang haram itu dalam penyampaian kita, sehingga orang akan terima ia sebagai sesuatu yang memang patut diharamkan.

Bila kita menentang sesuatu perkara, masyarakat akan melihat ia memang patut ditentang kerana intelektual yang tinggi digunakan. Itu yang patut dibuat sebenarnya oleh golongan sarjana terutamanya mufti. Supaya masyarakat melihat apabila golongan ilmuwan Islam berbicara mengenai sesuatu isu, ia akan didatangkan dengan alasan-alasan yang kukuh. Kita bukan berada pada zaman 50 tahun lalu, atau sebelum merdeka yang mana apa sahaja yang disampaikan oleh ustaz hanya boleh didengar sahaja dan tidak boleh bertanya. Kita juga bukan bercakap dengan orang zaman dahulu.

Generasi baru sekarang mereka mempertikaikan banyak perkara. Mereka mempertikai orang politik, kelompok agama dan banyak lagi. Mungkin hari ini dalam rasa tidak puas hati termasuk kepada agama, mereka senyap dan tidak meluahkan. Tetapi apabila ada kesempatan nanti, mereka akan bangkit dan menghentam. Ketika itu, sudah tidak ada apa yang boleh dibuat lagi. Ini bukan salah agama, tetapi salah penerangan orang agama.

Apa pandangan Dr. dalam isu pengharaman yoga dan pengkid?

Majlis Fatwa sudah memberi pandangan, begitu juga dengan pihak-pihak lain yang faham dan yang menjalankan kajian. Kemudian kita mengulas dalam konteks itu dan ia boleh diterima. Bukanlah satu syarat bahawa orang yang memberi pandangan itu adalah seharusnya mufti. Kalau ada pakar-pakar senaman yoga, yang datang dengan hasil penyelidikan mereka memberikan pandangan, kita perlu memberikan peluang kepada pandangannya.

Fatwa sepatutnya tidak dibuat tanpa mengambil perkara itu dengan sejelas-jelasnya. Apa yang berlaku dalam masyarakat kita kena jelas dan ketahui. Sebab itu perlu dibeza-bezakan pandangan. Mungkin yoga yang difahami oleh mufti itu adalah dalam versi yang haram. Tapi yoga dalam erti kata yang sudah diubah-ubah, diasingkan unsur-unsur yang haram mungkin tidak apa-apa, tidak perlu diharamkan.

Tidakkah dengan pandangan itu ia memberi nafas kepada sebahagian umat Islam? Dalam masa sama ia juga mengurangkan kritikan yang sering dihalakan kepada Islam apabila orang bukan Islam melihat Islam itu sentiasa mengharamkan. Ada yang datang jumpa saya dan memberitahu mereka sebenarnya tidak pernah tahu pun tentang mentera-mentera dalam senaman yoga. Mereka buat untuk mengambil kesan positif dari sudut kesihatan sahaja.


Jujur

Mufti juga kena jujur dengan Tuhan. Macam dalam fatwa yoga, sewaktu bersidang semua kata haram, tapi apabila dibawa balik ke negeri, ada yang tarik balik sebab ada yang tak puas hati. Kalau sudah kata haram, maka haramlah, kenapa nak tarik balik. Itu masalahnya yang menyebabkan orang tidak hormat kepada kita. Soal mendapatkan kelulusan itu adalah soal pentadbiran untuk dijadikan fatwa itu negeri atau bukan negeri yang rasmi. Tapi hukum tetap hukum.

Memang negeri-negeri tidak terikat dengan fatwa kebangsaan. Fatwa Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) itu hanya untuk pandangan umum negara ini. Negeri-negeri boleh bawa balik pandangan tu dan mereka boleh berfatwa berbeza dengan Jakim. Perbezaan yang timbul ketika ini adalah sama ada fatwa itu nak dijadikan fatwa negeri atau tidak. Adakah ia menjadi pegangan kepada negeri yang mana negeri boleh mengambil tindakan kepada orang menyalahinya. Tapi dari segi hukum kalau haram, maka haramlah.

Macam isu pengkid sebenarnya tidak memerlukan fatwa. Sebab kalau ditanya kepada sesiapa sekali pun apakah hukumnya seorang perempuan menyerupai lelaki, mereka akan tahu. Di sini akan timbul salah sangka di kalangan masyarakat yang melihat adanya diskriminasi gender. Sebab mereka melihat yang ramai ketika ini ialah golongan lelaki-lelaki lembut atau kumpulan ‘saudarai’.

Kenapa yang tiba-tiba keluar ialah pengharaman pengkid? Kita membuka peluang kepada orang untuk menghentam kita. Cuba kalau kita cakap fatwa itu secara umum iaitu Islam mementingkan ketulenan gender, lelaki mesti kekal sebagai lelaki dan perempuan mesti kekal sebagai perempuan. Bila saya bagi pandangan ada yang marah. Saya bukan mahu membangkitkan kemarahan orang, tetapi melihat kepada tindakan kita itu supaya sentiasa kelihatan kemas dan smart (bijak). Sehingga orang mengiktiraf kesarjanaan, kematangan dan ketajaman pemikiran ilmuwan Islam dalam menganalisis dan memberikan pandangan. Itu akan menyebabkan bukan Islam melihat sarjana Islam hebat.

Apabila memberi pandangan sangat mantap dan mereka berasa gugup untuk berdiri di hadapan sarjana-sarjana kita. Kita kena kembali memberikan imej Islam sebenar seperti zaman Nabi.

Justeru apakah cara yang terbaik untuk menunjukkan kekuatan pemikiran Islam?

Mufti adalah platform terbaik. Tetapi adakah mufti sekarang memainkan peranan seperti itu, biarlah rakyat yang menilainya. Saya ingat ada negeri yang rakyatnya tidak kenal siapa mufti mereka. Sama ada rakyat cuba berkenalan dengan mufti atau mufti memperkenalkan diri mereka.

Saya menunggu-menunggu kalau mufti bersidang dalam membincangkan sesuatu isu di Majlis Fatwa mengeluarkan fatwa bahawa umat Islam dalam beberapa peratus wajib menguasai sektor-sektor tertentu. Misalnya fatwa umat Islam wajib menguasai ekonomi lebih 50 peratus, jika tidak semuanya berdosa sebab ia akan menggadaikan masa depan umat Islam keseluruhannya.

Fatwa wajib bagi umat Islam menolong perniagaan umat Islam yang lain atau fatwa wajib umat Islam sedaya mungkin membeli barangan umat Islam. Fatwa-fatwa seperti itu dilihat betapa ia membela umat Islam dan bukannya membelasah mereka. Jika kita keluarkan fatwa-fatwa seperti itu umat Islam akan berdiri di belakang kita. Satu hari apabila kita keluarkan fatwa melarang beberapa tindakan mereka, mereka tahu bahawa kita sentiasa berfikir tentang kemaslahatan mereka.

Yang penting kita perlu memperkasakan badan Mufti dan menjadikannya hebat. Bukan sekadar meramaikan orang di pejabat Mufti. Alangkah baiknya kalau mesyuarat Majlis Fatwa itu disiarkan juga untuk rakyat tengok. Adakah semua yang hadir itu memainkan peranannya, bercakap dan memberikan pemikiran mereka. Adakah pemikiran itu bernas dan mereka layak duduk di kerusi perbincangan, atau mereka sekadar pemerhati. Semua itu rakyat boleh tengok dan menilai.

Sepanjang tempoh menjadi mufti, Dr. banyak memberi pendapat dan kritikan yang dilihat liberal serta tidak selari dengan ahli agama lain termasuk dalam keputusan Majlis Fatwa mengharamkan yoga dan pengkid. Bagaimana Dr. menilai pandangan itu?

Saya tidak setuju dengan mereka yang menegaskan sesiapa yang bagi pandangan berbeza dengan Majlis Fatwa akan dikenakan tindakan. Sebabnya kita kena iktiraf keilmuan.

Kita tidak dapat menerima orang yang memaki hamun Majlis Fatwa, atau dengan sengaja menimbulkan isu tanpa sebab. Tapi Majlis Fatwa bukan nas al-Quran dan sunah, melainkan perkara yang jelas dalam al-Quran dan sunah. Majlis Fatwa adalah pandangan sekelompok manusia di negara ini yang diberi jawatan.

Dalam Islam ada pandangan majoriti, minoriti dan pandangan sarjana. Hukum pun tidak menyatakan pandangan itu tidak boleh dijawab, tiada masalah.

Bila orang lain bagi pandangan dalam isu yoga misalnya, tetapi pandangan itu juga berasaskan alasan-alasan yang munasabah, kita boleh memakmurkan medan pemikiran ilmiah. Orang akan melihat keterbukaan Islam dan tokoh-tokoh Islam bila berbincang masing-masing mengemukakan alasan dan fakta yang bernas. Yang menjadi masalahnya apabila kita membuat keputusan, sesiapa pun tidak boleh menyanggah keputusan itu. Tidaklah kita sentiasa menghalang pandangan kedua. Kalau pandangan pertama itu salah, bagaimana?

Perbincangan ilmiah yang makmur dalam bentuk bermanfaat dan harmoni patut digalakkan. Baru orang bukan Islam melihat Islam itu hebat, semua pemikirnya memberi pandangan dari sudut kematangan ilmiah.

Mempertikai

Dalam sejarah kegemilangan Islam mencatatkan Imam Abu Hanifah lahir dengan ketokohannya. Kemudian lahir pula Imam Malik. Tidak pernah umat Islam pada ketika itu mempertikai siapa Imam Malik? Kemudian lahir pula Imam Shafie yang menuntut dengan Imam Malik yang turut memberikan pandangan-pandangan yang berbeza. Tidak pernah juga umat Islam ketika itu mempertikaikan mengapa Imam Shafie mahu memberi pandangan sedangkan mereka sudah ada Imam Malik. Malah, umat Islam ketika itu juga tidak pernah menyatakan semua sarjana itu salah. Bahkan mereka mengatakan semua sarjana itu memakmurkan dunia Islam dengan pemikiran mereka.

Di Malaysia, masalah yang besar ialah apabila golongan agama kadang-kadang tidak tahu sesuatu perkara tetapi mengambil tindakan berani dengan melarang orang lain berfikir. Apabila mereka memberi pendapat dan orang lain bertanya seolah-olah dijawab ‘jangan bertanya, barang siapa yang banyak bertanya maka lemahlah imannya’.

Sedangkan dalam al-Quran sendiri pun banyak ayat-ayat yang menekankan kepentingan bertanya seperti surah alBaqarah ayat 219 yang bermaksud ‘‘Mereka bertanya kepadamu (wahai Muhammad) mengenai arak dan judi. Katakanlah: ‘‘ Pada keduanya ada dosa besar dan ada pula beberapa manfaat bagi manusia, tetapi dosa keduanya lebih besar daripada manfaatnya.” Dan mereka bertanya pula kepadamu: ‘‘Apakah yang mereka akan belanjakan (dermakan)? Katakanlah: ‘‘(Dermakanlah) Allah menerangkan kepada kamu ayat-ayat-Nya (keterangan-keterangan hukum-Nya) supaya kamu berfikir.”

Kemudian kita menegaskan pula Islam itu adalah agama ilmu, agama yang menyuruh umatnya menuntut ilmu dan agama yang membela ilmu. Di mana sebenarnya? Kita tidak pernah kenal Islam versi yang seperti ini pada zaman Nabi Muhammad SAW. Melainkan Nabi mengharam soalan-soalan bodoh, soalan yang tidak ada manfaat. Tapi benda yang beri manfaat dibenarkan.

Adakah mereka yang tidak bersetuju dengan pandangan Dr. itu tidak mudah untuk menerima pembaharuan?

Mereka yang berkepentingan dan konservatif memang takut kepada pembaharuan kerana mungkin akan menyebabkan terkorbannya beberapa kepentingan mereka sendiri. Tapi golongan yang tiada kepentingan ini adalah majoriti. Mereka tidak takut kepada pembaharuan. Mungkin kelompok itu tidak mahu berubah sebab takut kuasa mereka akan diambil oleh orang lain. Tapi rakyat kebanyakan ingin berubah.

Sekarang ini saya sedang mengkritik pandangan fatwa. Kalau dulu orang melihat yang selalunya mengkritik biasanya Mufti Perlis sahaja. Tetapi tidak ketika ini kerana ramai sebenarnya yang mengkritik. Kalau saya secara individu mengkritik dan rakyat tidak menyokong, maka dari pusingan pertama lagi saya sudah tumbang. Tetapi apabila pandangan yang saya utarakan sentiasa mendapat perhatian masyarakat dan disokong oleh pelbagai pihak, apa jawapannya?

Kerana perkara itu sudah ada dalam perasaan mereka, cuma mereka tidak berani meluahkan dan menunggu seseorang mengepalai untuk bersama-sama meluahkan perasaan itu. Sebab itu penting untuk diketahui oleh orang agama di negara ini sama ada kita berubah atau kita yang akan diubah. Bila kita menghalang orang, orang akan jadi agresif. Agresif itu mungkin kadang-kadang terbabas daripada pemikiran yang waras.

Islam bukan satu perkara yang manusia tidak boleh fikir. Adakah apabila mufti bercakap dan kita tidak memahami mengenainya, kita tidak boleh bertanya? Sejak bila golongan agama ini telah memaksumkan diri mereka? Kalau hujahnya itu kelihatan tidak cerdik, maka kita boleh pertikai. Tapi kita mahukan perbincangan itu berlaku dalam nada harmoni. Sesuatu yang biadap, kurang ajar, maki dan mencarut, itu tidak dibenarkan sama sekali. Majlis Fatwa memberi pandangan, saya memberi pandangan dan orang lain juga memberi pandangan dengan alasan-alasannya, maka rakyat menilai.

Umpamanya dalam fatwa yoga. Satu pandangan kata yoga diharamkan keseluruhannya, satu pandangan lain kata buang yang mana tak sesuai dan amalkan senaman yang baik untuk kesihatan. Adakah masyarakat tidak boleh menilai?

Islam itu haramkan arak, tapi membenarkan pelbagai minuman lain. Islam haramkan judi dan rasuah, tapi membenarkan hadiah dan sedekah. Islam haramkan zina, tapi membenarkan kahwin. Islam haramkan menilik nasib, tapi mengajarkan sembahyang stikharah. Jadi bila kita mengharamkan sesuatu, cadangkanlah sesuatu yang lain sebagai alternatifnya.

- Utusan

Because Of You - 98 Degrees

Because Of You - 98 Degrees

It's all... it's all... it's all...
You're my sunshine after the rain
You're the cure against my fear and my pain
'Cause I'm losing my mind

When you're not around
It's all... it's all... It's all because of you
You're my sunshine
Oh yeah...

Baby I really know by now
Since we met that day
You showed me the way
I felt it then you gave me love

I can't describe
How much I feel for you
I said baby I should have known by now
Should have been right there

Whenever you gave me love
And if only you were here
I'll tell you, yes I'll tell you
Oh yeah...
You're my sunshine after the rain
You're the cure against my fear and my pain

'Cause I'm losing my mind When you're not around
It's all... it's all... It's all because of you
Honestly, could it be you and me Like it was before
Neither less or more Cause when I close my eyes
At night I realize that no one else

Could ever take your place I still can feel and it's so real
When you're touching me Kisses endlessly
It's just a place in the sun Where our love's begun = begin
I miss you... yes I miss you

Chorus

If I knew how to tell you
What's on my mind
Make you understand
Then I'd always be there
Right by your side

Senarai terkini kaunter saham yang mematuhi syariah

Suruhanjaya Sekuriti (SC) hari ini mengumumkan satu senarai sekuriti yang mematuhi syariah membabitkan 855 kaunter yang telah diklasifikasikan oleh Majlis Penasihat Syariahnya (SAC).

SC dalam kenyataannya di sini berkata, senarai yang dikemas kini itu boleh diperoleh dari laman webnya di www.sc.com.my, yang turut mengandungi senarai 25 sekuriti yang baru diklasifikasikan yang mematuhi syariah.

"Antara sekuriti itu ialah Perwaja Holdings Bhd., Teo Seng Capital Bhd., Uzma Bhd., Vastalux Energy Bhd. dan Kian Joo Can Factory Bhd.," katanya.

Katanya, senarai itu turut mengeluarkan dua sekuriti - Integrated Logistics Bhd. dan Unico Desa Plantations Bhd. dari senarai yang dikeluarkan terdahulu pada Mei 2008.

Semasa mengklasifikasi senarai sekuriti itu, SC berkata, SAC telah menggunakan satu set kriteria piawaian dalam memberi fokus ke atas aktiviti syarikat yang tersenarai di Bursa Malaysia.

SC berkata, senarai itu akan diterbitkan dalam bentuk buku kecil dan diedarkan secara percuma pada Disember 2008.

Nik Ghazali derma darah 353 kali

Pernahkah anda menderma darah dan berapa kali? Mungkin tidak sekali pun dalam seumur hidup anda dan juga kebanyakan daripada kita atas pelbagai alasan dan membiarkan orang lain melakukannya.

Mungkin ada yang menganggap sumbangan itu remeh-temeh tetapi ia hanya begitu bererti dan bermakna jika kita sendiri dalam keadaan memerlukan demi untuk menyelamatkan nyawa sendiri atau orang yang kita sayangi.

Barulah kita sedari dan menghargai tentang 'wira yang tidak didendang' yang sentiasa menderma tanpa mengenal dan menyedari kepada sesiapa darah yang disumbangkan itu disalurkan.

Mereka termasuklah Nik Ghazali Nik Abu Bakar, 50, yang menderma bukan sekadar sekali dua tetapi sudah melebihi 300 kali yang dilakukan secara rutin, dua kali sebulan sejak 11 tahun lalu.

''Saya mula menderma kali pertama pada tahun 1977 ketika bertugas sebagai anggota tentera di Kem Desa Pahlawan dalam program kempen yang diadakan.

''Sehingga kini saya sudah menderma 353 kali. Saya akan terus melakukannya sehingga mencecah usia yang dihadkan jika kesihatan saya terus mengizinkan," ujar Nik Ghazali.

Beliau merupakan penderma paling banyak yang pernah dicatatkan oleh Hospital Raja Perempuan Zainab II (HRPZ II), Kota Bharu dan dipercayai juga bagi negeri Kelantan sehingga kini.

Komitmen yang diberikan oleh Nik Ghazali begitu tinggi dan menjadikan sumbangan itu salah kewajipan bagi dirinya di mana setiap dua minggu sekali dia mengunjungi HRPZ II bagi tujuan itu.

Sepanjang tempoh 31 tahun itu, tidak pernah sekali pun darah orang lain dimasukkan ke dalam tubuhnya walaupun pernah mengalami kemalangan jalan raya pada tahun 2002.

''Semasa kemalangan jalan raya, tidak banyak kehilangan darah namun sepanjang tempoh lapan bulan saya gelisah dan apa yang dibuat serba tidak kena kerana tidak dibenarkan menderma," ujarnya ketika ditemui di rumahnya baru-baru ini.

Dilihat dari segi tugasnya sebagai juruukur di Jabatan Ukur dan Pemetaan Kelantan yang memerlukan dia bekerja di luar daerah mungkin akan menyukarkannya. Namun ia tidak menjadi alasan bagi Nik Ghazali.

''Setakat ini, saya masih mampu memenuhi jadual dua kali seminggu mengunjungi HRPZ II tanpa terlepas walau sehari, biar pun ketika bertugas di Gua Musang.

''Bagi saya jarak dan masa bukan penghalang kerana keikhlasan lebih utama kerana saya tidak mempunyai wang ringgit untuk disumbangkan dan hanya ada darah yang bila didermakan, ia tidak luak malah semakin banyak," katanya.

Dia pernah beberapa kali gagal mendermakan darahnya di HRPZ II kerana mengalami tekanan darah tinggi disebabkan keletihan dalam perjalanan yang jauh namun terikat dengan disiplin diri, keesokannya dia datang lagi.

''Tidak ada istilah penat, letih dan macam-macam alasan untuk menguzurkan diri kerana saya mahu terus kekal di kedudukan yang pertama seperti mana sekarang untuk memberi kesedaran kepada orang ramai terutama generasi muda supaya tampil menderma," ujarnya.

Katanya, selepas kali pertama menderma, dia mula menjadikan ia sebahagian daripada rutin setiap tiga bulan sekali kerana ketika itu hospital belum memperkenalkan kaedah aferesis atau pengasingan komponen dalam darah secara automatik menggunakan mesin.

''Menggunakan kaedah lama, saya perlu menunggu 120 hari supaya jumlah sel darah merah yang didermakan terbentuk semula namun melalui kaedah aferesis, ia boleh dilakukan setiap dua minggu sekali

''Melalui kaedah aferesis, hanya plasma dan platelet dalam darah yang didermakan manakala sel darah merah dimasukkan semula ke tubuh.

''Saya sempat menderma sebanyak 117 kali menggunakan kaedah biasa dan bertukar kepada aferesis pada tahun 1997 dan melaluinya saya telah menderma sebanyak 236 kali sehingga minggu lepas," katanya.

Ayah kepada tiga anak ini mengaku, gara-gara rutin yang dilakukan setiap dua minggu, dia pernah dimarahi isteri kerana asyik menderma darah untuk orang lain dan seolah-olah menjadi ketagihan.

''Sebenarnya tidak ada kesan sampingan seperti yang pernah didakwa oleh sesetengah pihak kerana pengalaman selama suku abad menderma, saya tidak pernah mual, pening, naik berat badan atau ketagihan.

''Sebaliknya, saya sentiasa sihat, bertenaga dan tidak menjejaskan tugas malah saya jarang mengalami demam yang teruk," katanya yang turut berminat dalam bidang fotografi.

Beliau berkata, sesiapa sahaja boleh menjadi sepertinya selagi memiliki tubuh badan yang sihat mereka layak menderma tanpa mengharapkan apa-apa balasan.

''Tampillah menderma kerana kita tidak berhadapan dengan sebarang risiko sebaliknya mampu menyelamatkan nyawa manusia lain.

''Walaupun pihak hospital cuma memberikan cawan atau tuala kecil sebagai cenderamata setiap kali memberi sumbangan, namun saya merasa amat bahagia kerana masih terus diberi peluang untuk berbakti berdasarkan apa yang mampu saya lakukan," ujarnya.

Prestasi lalu pelaburan penentu kejayaan

Pemilihan produk pelaburan yang betul amat penting apabila memulakan strategi dan perancangan pelaburan kerana ia berkait rapat dengan keupayaan memastikan strategi dan perancangan pelaburan itu mampu diteruskan sehingga matlamatnya dicapai.

Justeru, mengenal pasti risiko dan pulangan sesuatu produk pelaburan adalah antara langkah awal yang perlu dilaksanakan, selain memastikan institusi yang mengendalikannya mempunyai rekod prestasi baik terutama dari aspek keupayaan membayar agihan pendapatan secara konsisten.

Ini diakui kebanyakan pelabur yang ditemui ketika Seminar Pelaburan Amanah Saham Nasional Bhd (ASNB) di Kuala Lumpur, baru-baru ini.

Pengarah Amanahraya Unit Trust Management Sdn Bhd, Datuk Syed Salleh Syed Othman, berkata beliau mula melabur dalam produk Amanah Saham Nasional Bhd (ASNB) sejak ia mula diperkenalkan pada 1980-an dan kini mempunyai pelaburan dalam pelbagai dana yang diuruskan anak syarikat Permodalan Nasional Bhd (PNB) itu.

“Kebanyakan orang tidak mahukan risiko pelaburan tinggi, justeru, pilihan terbaik ialah produk yang mempunyai risiko rendah tetapi memberikan pulangan berdaya saing.

“Contohnya, unit amanah ASNB yang mampu memberi pulangan terbaik walaupun ketika pasaran tidak begitu baik,” katanya.

Teoh Han Chong, akauntan di sebuah syarikat broker pula berkata, beliau memilih melabur dalam unit amanah ASNB kerana ia setakat ini sentiasa memberi pulangan yang baik.

“Dalam memilih produk pelaburan, amat penting untuk mengetahui prestasi lalu institusi yang mengendalikannya,” katanya.

Che Footeh Abdul Majid yang melabur dengan ASNB sejak skim Amanah Saham Nasional diperkenalkan berkata, wang yang digunakan sebagai pelaburan mesti daripada pendapatan lebihan.

“Kita mesti mengelak daripada meminjam untuk membuat pelaburan,” katanya yang mempunyai pelaburan dalam Amanah Saham Bumiputera (ASB), Amanah Saham Wawasan (ASW) dan Amanah Saham Didik (ASD).

Amylia Abdul Rahman yang bertugas di CIMB Private Banking pula berkata, generasi muda perlu dididik untuk membuat pelaburan yang betul.

“Paling baik, mulakan dengan unit amanah yang ditawarkan PNB kerana modal pelaburan kita dilindungi,” katanya yang mempunyai pelaburan dalam ASB dan ASW.

Pasangan suami isteri yang menetap di Melbourne, Australia, Saiful Amri Mohd Nasir dan Nor Hana Nazimuddin berpendapat rakyat Malaysia bertuah kerana mempunyai produk pelaburan seperti ditawarkan PNB.

Sementara itu, bekas Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah, Datuk Seri Aziz Shamsuddin yang terbabit secara tidak langsung dalam penubuhan PNB 30 tahun lalu berkata, kejayaan yang dicapai PNB amat mengagumkan.

“Pulangan yang diberikan sewajarnya tidak hanya diukur menerusi pembayaran dividen, tetapi dari segi sumbangan PNB kepada masyarakat, seperti penawaran biasiswa, melahirkan profesional Bumiputera dan program Tanggungjawab Sosial Korporat (CSR) syarikat,” katanya.

Sindiket curi maklumat akaun bank dibongkar


Polis Bukit Aman membongkar kegiatan satu sindiket yang mencuri maklumat akaun bank individu dan membuka akaun baru menyamai milik mangsa sebelum mengeluarkan wang mereka.

Anggota sindiket itu didapati menggunakan MyKad palsu bagi membolehkan mereka membuka akaun baru dan kemudian memohon dipautkan dengan akaun asal mangsa, untuk mendapat akses kepada akaun berkenaan sebelum mengeluarkan wang mangsa.

Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Komersial, Datuk Koh Hong Sun, berkata siasatan setakat ini mendapati sindiket itu sudah mengeluarkan beratus ribu ringgit milik pemegang akaun yang tidak menyedari perbuatan itu.

"Polis sudah menahan seorang lelaki berusia 36 tahun yang dipercayai menganggotai sindiket itu di Selangor, baru-baru ini dan memburu empat lagi rakannya, termasuk dalangnya dikenali Chan Sek Man, 38.

"Lelaki itu ditahan selepas polis menjalankan siasatan terhadap sembilan laporan kehilangan wang daripada akaun mangsa yang diterima di ibu negara membabitkan dua atau tiga bank berlainan.

"Siasatan mendapati selepas mencuri identiti pemilik akaun bank, suspek yang menggunakan MyKad palsu, membuat lesen memandu dan membuka akaun menyamai akaun asal mangsa untuk mengeluarkan wang berkenaan.

"Kita menyiasat kes ini dari semua sudut (termasuk pembabitan orang dalam)," katanya pada sidang media di Ibu Pejabat Jabatan Siasatan Jenayah Komersial (JSJK) di Bukit Perdana di sini, semalam.

Koh berkata, polis kini memberi tumpuan mengesan Chan yang beralamat di No 10, Lorong Bendera 2A-4, Taman Seri Bukit Bendera, Mentakab, Pahang, selain seorang lagi dikenali sebagai Ah Seng serta dua wanita.

Sementara itu, Koh berkata, polis turut menumpaskan tiga sindiket yang menjalankan aktiviti penipuan, pengklonan dan penjualan data kad kredit dalam dan luar negara, yang mengakibatkan 22 bank dan tujuh syarikat penerbangan menanggung kerugian ratusan ribu ringgit.

Beliau berkata, 14 orang berusia 21 hingga 44 tahun, termasuk empat wanita ditahan di Selangor, Pulau Pinang, Kedah, Sabah dan Sarawak, baru-baru ini.

- Berita Harian

Anak pangkat pegawai tapi ibu bapa jadi pengemis?

Sepasang suami isteri yang anak mereka berkhidmat sebagai pegawai kerajaan kumpulan A adalah antara sembilan pengemis dan kutu rayau yang ditahan dalam 'Ops Menyelamat' Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) di Kangar, Perlis.

Dua daripada tujuh lagi yang ditahan adalah warga emas dari Thailand yang memasuki negara ini menggunakan pas lawatan sosial semata-mata untuk mengemis manakala yang lain warga tempatan.

Timbalan Pengarah JKM Perlis, Mastura Abdul Rahim, berkata pasangan suami isteri berusia dalam lingkungan 60-an dari Kodiang, Kedah itu ditahan ketika mengemis di pasar malam berhampiran Stadium Utama Negeri di sini, jam 8.45 malam.

"Selain mempunyai seorang anak yang bekerja sebagai pegawai kerajaan kumpulan A, pemeriksaan mendapati pasangan itu turut menerima bantuan bulanan JKM.

"Kita sedih apabila siasatan mendapati anak yang berjawatan tinggi tidak mempedulikan ibu bapa dan membiarkan mereka mengemis," katanya pada sidang media selepas operasi itu. Pasangan itu diserahkan kepada waris mereka.

Mastura berkata, selain memberi kaunseling kepada pengemis terbabit, pihaknya mengadakan perjumpaan dengan waris masing-masing bagi mengetahui punca mereka mengemis.

Operasi itu disertai 40 anggota dari polis, Jabatan Imigresen, Jabatan Agama Islam Perlis dan Agensi Antidadah Kebangsaan (AADK).

Mastura berkata, dua warga emas lelaki dari Thailand yang ditahan itu diserahkan kepada pihak Imigresen .

Seorang kutu rayau dihantar ke rumah kebajikan manakala yang lain diserahkan kepada waris masing-masing.

"Warga Thailand itu menggunakan pas sempadan untuk masuk dan mengemis di pasar malam di sini.

"Perbuatan mereka dipercayai didalangi warga tempatan yang memperoleh komisen hasil kegiatan itu," katanya.

Malaysia condemns terror attacks in India

The Government of Malaysia has condemned the terrorist attacks in Mumbai, which have claimed more than 100 lives.

Wisma Putra said in a statement yesterday that the Government is shocked and saddened over this senseless act of violence.

“The Government of Malaysia condemns in the strongest terms, the horrific terrorist attacks on a number of major public places in Mumbai.”

The statement also said Malaysia remained firmly committed to the fight against terrorism and in engaging in a constructive manner, all regional and international efforts in combating terrorism.

In Putrajaya, Prime Minister Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi advised Malaysians wishing to travel to Mumbai to check with Wisma Putra on the state of security in the city.

“Malaysians, who have family members working or vacationing in Mumbai, should also inform Wisma Putra and ask their relatives to contact our consular office,” he said after presenting Quality Day awards to government departments.

- Bernama

Panduan pilih bakal isteri

Sepertimana sukarnya mencari permata di pelimbahan, begitu juga sukar mencari nilai seseorang untuk dijadikan suri dalam hidup.

Bagi sesetengah lelaki, mencari wanita untuk disayangi dan seterusnya menjadi teman sepanjang meniti kehidupan tidak semudah memilih atau menukar pakaian.

Menjalani hidup berdua, muafakat dalam segalanya, matlamat untuk hidup bahagia disusuli rasa kasih yang tiada taranya menjadi impian semua pasangan.

Pun begitu, dalam soal memilih pasangan hidup banyak perkara harus difikirkan. Islam turut menggariskan ciri wanita yang harus menjadi pilihan lelaki biarpun jodoh, ketentuan takdir, ajal dan rezeki di tangan Yang Maha Esa. Namun, ciri tertentu harus menjadi sempadan dan perlu diambil kira ketika memilih calon yang layak.

Pelbagai andaian dilakukan lelaki di samping meletakkan piawaian tertentu dalam memilih calon isteri. Kehidupan sosial dan peribadinya juga perlu diambil kira kerana melayari hidup bersama pasangan itu bukan untuk tempoh yang singkat, tetapi menyatukan dua jiwa untuk selamanya.

Mungkin petua berikut mampu menjadi panduan penting kepada lelaki yang terlalu cerewet dalam memilih pasangan hidup.


Wanita kategori liar

Inilah jenis wanita yang sering dinasihati mana-mana ibu untuk dijauhi. Pada awalnya, perhubungan dengan wanita sebegini sememangnya menyeronokkan.

Dia selalu melakukan sesuatu di luar jangkaan. Perasaan selalu mencuba sesuatu yang bagus, tetapi sikap mencubanya tidak wujud sempadan. Anda mungkin teruja dengan kegilaannya, tetapi tanpa sedar, tersadung dalam masalah yang diciptanya.


Wanita si bom jangka

Wanita bersifat bom jangka seumpama emosi yang akan meletus tanpa sebarang amaran ketika anda menjangka semuanya terkawal.

Dia kelihatan normal luarannya sehinggalah anda menjadi sasarannya.

Individu seperti ini bukan saja menjadi bom jangka dalam emosi kemarahan malah emosinya akan mengubah keputusan penting dalam hidup anda berdua kelak.


Wanita si gula-gula

Gadis muda seumpama gula-gula yang melihat anda sebagai pembimbing dan menyukai kewujudan anda.

Dalam keadaan ini, anda seolah-olah bertindak seperti seorang yang mengajarnya untuk menjadi wanita idaman dan cuba mencipta kehidupan yang penuh kematangan untuknya.

Hakikatnya, mungkin diri sudah tertipu, gadis muda seumpama ini sebenarnya mungkin hanya menguji kuasa tarikan yang ada pada dirinya.


Wanita si bintang

Wanita bersifat bintang menjadikan pasangannya sebagai jalan untuk mempopularkan atau menguntungkan dirinya semata-mata, lebih-lebih lagi jika dia mempunyai keinginan besar terhadap sesuatu yang jelas bukannya diri anda.


Wanita si penggapai

Penggapai mempunyai kedudukan kewangan lebih daripada apa yang anda miliki dan dia menyukai keadaan sedemikian kerana ia memberi jaminan kepada dirinya.

Mengapa begitu? Dia memilih pasangan yang bukan dalam kelompoknya supaya dapat memberinya ruang untuk bergerak.

Anda menjadi sasaran jika matlamat kewangannya gagal dan anda dilihat sebagai punca masanya terbuang begitu saja sekadar untuk aktiviti bersama.

Dia cenderung mengatakan setiap usahanya untuk kebahagiaan bersama. Tetapi, harus berhati-hati.


Wanita yang terluka

Hubungan yang terjejas menjadikan wanita dalam kategori ini dibelenggu emosi yang terluka sepanjang masa.

Kewujudan anda sekadar kapal persinggahan sementara baginya untuk memikirkan kesilapannya, apa yang berlaku, siapa dirinya dan apa yang perlu dilakukannya.

Sepanjang anda menjadi pasangannya, anda mendengar segala kisah buruknya. Bahkan, anda akan menjadi pendengar setia kisah sedihnya semalam, hari ini dan esok.

Biarpun anda menjangka dia mungkin akan menyintai anda, tetapi dia mungkin lebih memikirkan keadaan dirinya saja.

Recent Posts